Innbyggere på Vige kan miste husene sine ved et av de foreslåtte veialternativene. Ved forslaget Statens vegvesen anbefaler, ser det ut til at de får stå. Her presenterer Håkon Nordgaard og Håkon Lohne planene for Marit V. Aarrestad og Trond Eidem.

Jarl Arntsen er kritisk til veivesenets forslag til ringvei rundt Kristiansand. Onsdag fikk han og flere andre innbyggere sagt sin mening da det ble arrangerte åpen dag med ytre ringvei rundt Kristiansand som tema.

Arntsen mener mer av veien burde gå i tunnel, i hvert fall i Vågsbygdmarka som han kjenner godt.

— 70 prosent er foreslått i tunnel. Er ikke det nok?

— Jo, kanskje det. Jeg kan ikke uttale meg om noe annet enn det området jeg kjenner godt, og det er Vågsbygdmarka. I det mest brukte turområdet går bare ti prosent i tunnel. Jeg mener minst halvparten burde gått i tunnel her, sier Arntsen.

Speider

Han er speider og bruker marka mye, men uttaler seg som beboer og engasjert innbygger.

— Veien skjærer vekk en tredjedel av det populære turområdet. I tillegg legger de et stort deponi som fyller igjen et helt vann like ved Mjåvann industriområde. Jeg tror neste skritt da er at de utvider industriområdet, og tar enda mer av Vågsbygdmarka, sier han.

Arntsen var blant de mange som var med på folkevandringen til Vågsbygdskauen siste helg i mai.

Onsdag fikk han sagt sin mening direkte til de som lager planer hos veivesenet.

— Det er like mange som bruker dette turområdet som i Jegersberg og Baneheia. Der går forslaget i tunnel. Jeg mener de kunne lagt på disse 300 millioner kronene og lagt veien i tunnel i vårt turområde også, sier han.

Hører på innvendinger

Flere fra veivesenet hørte på hva han hadde å si.

— Vi er her for å informere om prosessen, og gir folk muligheten til å spørre om ting de lurer på, sier planlegger i prosjektet, Håkon Nordgaard

— Hører dere på innvendinger som måtte komme?

— Så absolutt. Dette er jo ute på høring for å få inn synspunkter, svarer Nordgaard.

- Skånsom

Statens vegvesen mener de har valgt en meget skånsom korridor for den ytre ringveien mellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen. Deres alternativ til 8,2 milliarder kroner skal være noe tryggere, men dyrere enn andre alternativ. Anbefalingen er den såkalte korridor K3. Prisen skal være rundt 8,2 milliarder kroner.

Den 15 kilometer lange, fire felts strekningen er dimensjonert for en fart på 110 km/t. en går nord for Vollevannet, krysser Otra ved bommen på Sødal, går videre til riksvei 9 i kryss ved Jernstøperiet, krysser så i bro nær trailbanen ved Kjerrane, over E39 ved Grauthelleren, videre til Mjåvann og i bro over Rossevannsbekken.

I forslaget er 70 prosent av strekningen lagt i tunnel.

Kan miste huset

Ikke alle som møtte opp på den åpne dagen utrykte seg kritisk.

Flere beboere på Vige hadde også møtte opp. Ved veivesenets foreslåtte alternativ ser det ut til at husene deres blir stående. På det andre alternativet som er på høring, vil husene deres ligge midt i tunnelinngangen, og vil dermed bli innløst.

— Vi vet ikke hva som skjer. Derfor er vi her for å få litt mer informasjon, men det er jo ikke avgjort ennå, sier Marit V. Aarrestad.

Beboerne understreker at de ikke har tatt stilling for eller imot veien, men var ute etter å vite hva som skjer videre.