I 15-årsplanen for kollektivtrafikken i Kristiansand skal bussen gis fortrinn som gjør at flere kjører kollektivt, dette er bra!

Senterpartiet støtter tiltak som kan bedre miljøet i vår levetid. Men Senterpartiet vil en miljøpolitikk for kommende generasjoner, og det er lenger enn 15 år.

Selv en optimistisk senterpartimann skjønner at grunnlaget de neste 15 år ikke er til stede for å bygge en bybane i Kristiansand. Men det er forstemmende at det til stadighet blir terpet på umuligheten for å bygge en bybane, slik at selv miljøforkjempere mister troen.

Prognosene for folketallsutviklingen i Kristiansand er positive. Vi opplever nå en smertelig tid med oppsigelser for mange av våre innbyggere som rører ved oss alle. Men sett i et lengre perspektiv har Kristiansand muligheter mange misunner oss.

• Bybanen er arealeffektiv. Den trenger ikke så store arealer som veg for å transportere samme antall mennesker.

• Bybane er 100 % fornybar med tilgjengelig teknologi.

• Bybanen har samme sporvidde som spora til Jernbaneverket. Dette gir muligheter.

• Skal vi få en bybane må vi begynne nå. Lag traseer med tanke på at det kan legges skinner. Legg traseen der det kan planlegges befolkningsutvikling.

Parallelt må vi jobbe for at staten skal ta en større andel av store investeringer.

Senterpartiet — og jeg - har en visjon: Vi vil ha bybane i Kristiansand!