Ny motorveg for høyere hastigheter og med økt kapasitet skaper grunnlag for økt trafikk. En slik utvidelse av både kapasitet og hastighet er en invitasjon om å kjøre mer bil som igjen bare fører til mer forurensing.

Verdenssamfunnet har i de senere år erkjent at man ikke kan fortsette å la utviklingen baseres på stadig mer forbruk av gjenværende naturområder. Det gjelder ikke bare klodens regnskoger, men også dens natur— og skogsområder generelt - også i vårt eget land. Klodens helse er under stort press gjennom nedbygginger til bl.a. økt samferdsel. Stadig ny fragmentering av arealer utgjør en stor trussel mot artsmangfoldet, klodens og folks helse.

Total omstilling

Vår Klima- og miljøminister, Tine Sundtoft, varslet nylig en total omstilling av samfunnet for å få ned klimagassutslippene - noe som i stor grad vil omfatte bilismen. Ideen om stadig flere nye motorveier vil da nødvendigvis være å bevege seg i motsatt og helt feil retning.

Ellers gjør det unektelig sterkt inntrykk når vår egen kong Harald nylig uttalte til Aftenposten at han er bekymret for hvordan vi etterlater kloden til våre barn og barnebarn. Han uttalte at han tror de kommer til å være mer fornuftige enn vår generasjon har vært.

Det må være utsagn til stor ettertanke.

Klimaforliket

Som kjent har Stortinget bestemt, gjennom Klimaforliket i 2012 og Nasjonal transportplan 2014- 2023, at personbiltrafikken i storbyområdene ikke skal vokse. Et slikt omfattende vegprosjekt vil bidra til at det blir vanskeligere, eller umulig, å innfri Stortingets mål, i og med at vegen vil ha innflytelse på trafikkmengden, gjennom at den bl.a. legger til rette for pendling over lengre avstander etc.

Forskningsleder Aud Tennøy i TØI har avgitt flere uttalelser om utfordringene med den voksende bilismen og stadig nye veier - særlig de omfattende planer om mer motorvei.

Hun har gitt uttrykk for undring over at det planlegges for mer biltrafikk når målet faktisk er det motsatte. På spørsmålet om mer vei gir mer kø, hevder hun at bedre veier alltid gir mer kø på sikt.

Nøktern bredde og 80 km/t

Av hensyn til natur, miljø, klima, klodens og folks helse samt trafikksikkerhet bør planen om 4-felts motorvei på strekningen erstattes med en veiplan som i hovedsak følger dagens trase med nøktern bredde og maksimal fartsgrense på 80 km/t. Det vil her kunne være behov for utvidelser til 3 felt på aktuelle steder av hensyn til trafikksikkerhet og fremkommelighet. For øvrig kan det enkelte steder, hvor veien i dag går gjennom tettbygde strekninger, være nødvendig å flytte den til mer øde områder.

Innlegget er forkortet. Red.