KRISTIANSAND: Yrkessjåfør Torkel Haugebo har sett seg lei på å ligge bak store sykkelfelt, og vil feltene til livs for å unngå farlige situasjoner i forbindelse med forbikjøring av dem.

— Tre-fire syklister sammen utgjør ingen fare. Men når det blir 10-20 mann, så er det vanskelig for oss tungtransportsjåfører å komme forbi, uttalte Haugebo i mandagens Fædrelandsvennen.

— Det må maks være seks-sju mann i samme felt, er hans forslag.

- Vanvittig vanskelig

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk, mener å ha en annen løsning på konflikten som ofte oppstår mellom syklister og øvrig trafikk.

— Trafikkreglene er såpass strenge at syklistene ikke har lov til å sykle mer enn én i bredden, og hvis ikke de klarer å holde farten til øvrig trafikk, skal de vike med jevne mellomrom. Men i praksis lar ikke dette seg gjøre. I en tid hvor vi er opptatt av å ta vare på folkehelsen, er sykling et av tiltakene, og dessuten får syklistene mye mer effekt av å trene sammen. Det er vanvittig vanskelig å ta hensyn til både trafikken og syklistene samtidig, sier Rath, og kommer med følgende forslag:

— Veivesenet burde blitt enige med enkelte kommuner om veier som man for eksempel tre kvelder i uka satte opp skilter hvor det tydelig går fram at her har syklistene prioritet. Så burde syklistene få prioritet til å trene der i for eksempel tre-fire timer. Det er vår drøm, og jeg kan ikke skjønne at det skulle være så vanskelig å få til, sier Rath.

— Men er det realistisk?

— Ja, hvorfor ikke? Det er viktig å få til et større skille mellom syklister og øvrig trafikk enn vi ser i dag, og jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke det skulle være mulig å få til en slik løsning. Så får kristiansanderne leve med at de kanskje må kjøre 20 minutter innover i landet før de kan sette seg på sykkelen, sier Rath.

- Trener når de har anledning

Jan Kåre Eriksen Foto: Reidar Kollstad

Jan Kåre Eriksen, daglig leder i Kristiansands Cykleklubb, mener «tanken er fin».— Men i praksis tror jeg det blir vanskelig. Noen syklister vil sikkert oppleve det som tryggere, men de fleste planlegger økta etter hvor lang tid de har til rådighet, og etter om de skal kjøre flatt eller i bakker. Dessuten trener de når de har anledning, sier Eriksen.

Han foreslår heller følgende:

— Jeg hadde ønsket meg mer generell skilting på de mest brukte sykkelrutene. Det ser vi flere steder i utlandet at de er utrolig flinke til. Ellers handler det om å bruke sunn fornuft og ta hensyn begge veier, sier Eriksen, som tidligere i vår holdt sikkerhetskurs for syklister.

- Fallitterklæring om vi må skilte

Øystein Krogstad, UP-sjef i Agder-fylkene, er også skeptisk.

Øystein Krogstad, sjef for Utrykningspolitiet i Agder. Foto: Jon Anders Skau

— Problemet er å få folk til å etterleve det, og skal det i så fall håndheves? Det undrer meg at syklister og bilister ikke klarer å leve sammen. Jeg synes det er en fallitterklæring om vi må skilte spesielle områder på spesielle dager i uka. Det er heller ikke sikkert at syklistene synes det er noe greit å måtte trene mandag, onsdag og fredag. Og de som sykler på andre dager, møter da kanskje enda mer aggressive bilister. Folk må ta seg sammen, sier Krogstad, og viser til veitrafikklovens paragraf 3:«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller volde skade og slik at annen trafikk ikke blir hindret eller forstyrret».

Statens Vegvesen er veldig imot

Han forteller at syklistene har plikt til å sykle inn på ei rekke hvis det kommer trafikk bakfra.

— Man kan sykle to i bredden der det er god oversikt og man ikke er til hinder for andre, men kommer det opp biler bak, må syklistene legge seg inn på ei rekke, sier Krogstad.

Avdelingsdirektør i Veivesenet, Johan Mjaaland. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, sier at de «umiddelbart er veldig imot» forslaget til Ole Rath.— Vi mener det vil skape usikkerhet og øke faren for ulykker når man opererer med et regelverk på formiddagen og et annet på kvelden. Vi tror heller ikke skilting vil være tilstrekkelig. Dette forslaget vil være både vanskelig og farlig, mener Mjaaland.