Sintef har utarbeidet en rapport om sykling på fortau, på vegne av Vegvesenet, skriver adressa.no. Forskerne foreslår et forbud på fortau i områder skiltet med 40 km/t fartsgrense eller lavere. På sikt ønsker de et forbud mot fortaussykling.

SLFs Trond Berget sier til NTB at Norge er det landet som er dårligst lagt til rette for sykling.

Vil rydde opp— Det handler om å rydde opp i trafikkbildet, og ta en trafikantgruppe på alvor. Når vi lar syklistene overta fotgjengernes område, er det duket for konflikter, blant annet på grunn av ulik fart, sier spesialrådgiver Lillian Fjerdingstad.

Hun legger til at det vil være naturlig å gi barn dispensasjon fra et eventuelt forbud.

Ifølge Sintef-rapporten har fortaussykling ført til 66 kollisjoner mellom syklist og fotgjenger i tidsrommet 2002-2004. Rapporten forslår også at bilister får vikeplikt for syklister som kommer på en sykkelvei som krysser en annen vei.

— Vi vil behandle forslaget på et ledermøte i august. Hva vi kommer til å konkludere med, er ennå usikkert. Deretter vil det bli sendt over til Samferdselsdepartementet, sier seksjonsleder Finn Harald Amundsen i trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet til adressa.no.

Negativ til forbudGeneralsekretær Trond Berget i Syklistenes Landsforening (SLF), er negativ til et forbud mot fortaussykling. Han mener det ikke går an å forby sykling på fortau, så lenge det ikke finnes et tilbud med for eksempel egne traseer til syklistene.

— Vi mener at fortaussykling er et problem først og fremst for dem som sykler. Dette har oppstøtt som et problem fordi det er dårlig tilrettelagt for sykling i Norge. Vi er imot et sånt forbud hvis det ikke erstattes av noe som av syklistene oppfattes som bedre, sier han til NTB.

Han enig i at fortaussykling er et problem. Men fremholder at det er flere alvorlige skader blant syklister som følge av fortaussykling, enn det er blant fotgjengere.

— Norge er eneste landet i vår del av Europa hvor det er tillatt å sykle på fortauet. Samtidig er vi det landet som har lagt dårligst til rette for sykling, sier Berget. (©NTB)