— Det oppleves dramatisk å velte på en trafikkert vei. Du går fra å være frisk til å ligge med en stiv nakkekrage og et traumeteam vrimlende rundt deg.

Inger Engebretsen husker tilbake til sykkelulykken som skjedde en regnværsdag i mai 2014. Under en treningsøkt skjedde det som ikke skulle skje. Personen foran henne skled, og da var et velt uunngåelig. Engebretsen hadde ingen sjanse til å stoppe, og kroppen hennes ble kastet rundt i en salto.

— Jeg ble overrasket over hvor smertefullt det var å velte. Du ser profesjonelle syklister som kanter, men som allikevel fortsetter rittet. Da jeg lå der på asfalten hadde jeg det utrolig vondt.

Trygt å sykle

Dette bilde er tatt kort tid etter sykkelulykken til Inger Engebretsen. Foto: Torstein Øien

Resultatet av veltet ble et trippel kragebeinsbrudd, i tillegg til et brudd i en ryggvirvel. Til tross for ulykken på sykkelen har Engebretsen valgt å fortsette med sykling. Hun forteller at gleden ved å være med i sykkelmiljøet, var en av hovedgrunnene til at hun kom tilbake.— For meg er det ikke noe problem å sykle i høy fart med folk som jeg kjenner og vet hvordan de oppfører seg i et felt. Det tok derimot lang tid før jeg valgte å sykle ritt, siden man her sitter i felt med mange ukjente, sier Engebretsen.

Hun legger til at frykten for å velte fortsatt er til stede, men at hun har tatt beslutningen om å fortsette. Hun har likevel forståelse for dem som velger å legge opp.

— Du blir skremt når ulykker skjer, fordi man forventer at det skal gå bra.

Prøver seg igjen

Ulykken skjedde rett før Color Line Setesdal Tour, et ritt hun hadde gledet seg mye til. Hele sesongen gikk i vasken. Denne uka har hun syklet sitt første ritt etter ulykken som skjedde for 11 måneder siden. I slutten av mai prøver hun seg igjen, med mål om å nå Hovden på gruppens tid. Hun har likevel noen oppfordringer å komme med til andre syklister.

Inger Engebretsen har fortsatt med sykling selv om hun falt på sykkel i mai i fjor. Hun er ikke redd å sykle. Foto: Reidar Kollstad

— Når vi sykler i felt med 20 centimeters avstand, er det viktig å ha kapteiner som er tydelige i sine instrukser. Er det for eksempel mye sidevind eller kastevind, bør det tas opp i gruppa. Det gir en økt sikkerhet og man blir trygg på forholdene som det sykles i. Det er viktig med felles treninger, slik at man blir trygg på de andre i feltet. Jeg går mot Hovden med stor trygghet, fordi jeg kjenner laget mitt godt og vet at de kan takle ulike forhold.Engebretsen legger likevel til at ulykker påvirker, og hun forteller at hun har lært av det som hendte. Hun er også sikker på at alle syklister er påvirket av ulykken som nylig skjedde i Iveland.

- Veien er til for alle

Har syklister eller bilister størst rett på veien? NAF mener begge parter er nødt til å gi og ta.

Syklister forteller om bilister som klager over at de er på veien, og syklister mener de er nødt til å dele veibanen for at det skal bli trygt for begge parter. Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos Norges Automobil-Forbund (NAF) sier de på fire hjul ikke har noen større rett enn de på to.

— Syklistene har like stor rett på veien som bilistene. Det er ikke forbudt for syklistene å benytte seg av veien. Veien er til for alle, sier Engebretsen.

- Syklister oppfører seg pent

Kommunikasjonsrådgiveren legger likevel til at de ulike gruppene med trafikanter er nødt til å spille på lag for å forhindre at det skjer ulykker. Han sier enhver trafikant utgjør en fare, uansett om vedkommende sykler eller kjører bil. Han poengterer at det er vedkommendes atferd som gir resultatet, og sier NAF ønsker utfallet skal bli best mulig.

Inger Engebretsen pådro seg et trippel kragebeinsbrudd etter veltet i mai i fjor. Foto: Torstein Øien

— Syklistene skal, på lik linje med bilistene, ta hensyn til andre. En enkel syklist er lett å passere, men sykler man i store grupper, har man vegtrafikkloven å forholde seg til. Der står det konkret hvordan syklistene skal oppføre seg.- Hvordan syns du de oppfører seg?

— Generelt sett oppfører de seg pent, og det er enkelttilfellene som blir trukket fram som negativt. Man hører om store sykkelgrupper eller lange rekker hvor bilistene har det vanskelig med å komme seg forbi. Det er der det danner seg store køer, og det er dem folk irriterer seg over.