— Vi tar sikkerheten på alvor. I fjor opplevde vi at ti medlemmer forlot klubben fordi de ikke våget seg ut på landveien. Som største klubb på Sørlandet vil vi gå foran som et godt eksempel og gjøre det vi kan for å øke sikkerheten på veiene, sier Jan Kåre Eriksen, daglig leder i KCK.

Jan Kåre Eriksen, daglig leder i KCK. Foto: Kjartan Bjelland

Derfor arrangerer de søndag et åpent sikkerhetskurs for alle på Skandinavisk Trafikksenter i Sørlandsparken. Det blir først en teoridel og deretter praksis ute på banen.— Vi gjør dette fordi vi har hovedansvar for å ta tak i det. Det er lett å legge ansvaret på bilister, men vi må også ta vår del. Vi skal ikke ha ulykker som skyldes dårlig opptreden i grupper. To-tre syklister sammen er sjeldent en risiko, men vi vet at det er lagledere rundt omkring uten all verdens erfaring, og de kan særlig ha nytte av dette, sier Eriksen.

- Aha-opplevelse

— Frykter du flere ulykker i år?

— Nei, det går heldigvis langt mellom slike ulykker som i fjor og forfjor. Men jeg tror mange klubber og bedrifter fikk en aha-opplevelse av det som skjedde.

Han sikter til følgende ulykker:

• Høsten 2014 omkom en mannlig syklist etter å ha blitt påkjørt av en bil nær Gardermoen.

• 19. april i fjor ble to medlemmer i Flekkerøy Cykleklubb hardt skadet etter å ha krasjet med en lastebil i Iveland.

• Under et temporitt i Songdalen 20. mai i fjor ble Brian Lindebæk-Nielsen fraktet i luftambulanse til Ullevål sykehus etter å ha brast inn i en bil som plutselig rygget ut i veibanen. Han slapp unna med hjernerystelse og skrubbsår.

- Bilister ser rødt

I den første og den siste ulykken var bilisten ansvarlig.

— Først og fremst må vi syklister gå i oss selv og se hva vi kan gjøre for å bli tryggere. Men i noen tilfeller er det bilister som ser rødt, og da vil jeg oppfordre syklister til å anmelde dem. Er det mange som ser det samme, har man en god sak. En politianmeldelse vil også kartlegge hvordan syklistene har det på veien. Men min erfaring er at kulturen blir stadig bedre både blant syklister og bilister, sier Eriksen, som tidligere var politimann.

— Hvilke syklister utgjør den største risikoen?

— De som har begynt å sykle i godt voksen alder. De er ofte godt trent, men mangler erfaring i å sykle i felt. Alle syklisters skrekk er å sykle ved siden av folk som vingler. Det er utrolig viktig å kunne stole på makkeren sin, ikke minst hvis man har mål om å sykle under ei viss tid, sier Eriksen.

- Lovlig å sykle to i bredden

KCK arrangerte i fjor et internt sikkerhetskurs, men det er første gang de åpner for alle. Norges Cykleforbund (NCF) hyller initiativet.

— Fra før kjenner jeg bare til tilsvarende kurs i Bergen i forkant av sykkelrittet Bergen-Voss, sier generalsekretær Bjørn Sætre.

Han forteller at NCF har laget ti enkle råd om hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

— Sykling er en lagsport, og skjer i samspill mellom syklister og bilister, og da er det visse retningslinjer man må følge for å oppnå respekt. Men vi syklister må også få aksept i samfunnet for at det er lov å sykle to i bredden, understreker Sætre.