Odd Nordmo

Aksjonsgruppen mot parkering under torvet (ca. 2 — 5 % av byens innbyggere) mener bil i sentrum betyr økt bilbruk, og at det å kvele bilbruk automatisk vil medføre mer liv og mer miljøriktig sentrum. Mange av de samme vil heller ikke at Kristiansand skal få E 18/E 39-ringvei utenfor sentrum. Er det ok med flere biler som kjører i gatene, men ikke til å leve med å parkere biler under bakken? Sannheten er nok heller (i byer som ikke er store nok til å ha kollektivtrafikk med 10 - 12 minutters mellomrom) at det er handelen som tas livet av.

I vårt lange land er bilen kommet for å bli.

Det vi i alle fall kan si med sikkerhet er at handelen i store kjøpesentre er bilbasert. Hvis kjøpesenteret vinner kappløpet mellom byens sentrum og kjøpesenteret, betyr dette at bilismen, bilbasert handel og biltrafikken gjennom, samt inn og ut av sentrum vil øke.

Kvadraturens omsetningstall

Kjøpesentre bygger og bekoster sine egne parkeringsanlegg på bakgrunn av økonomiske kalkyler, og fordi (gratis) parkeringsanlegg er grunnlaget for at kundene ofte foretrekker kjøpesenter fremfor bysentrum. Graden av suksess av parkeringsanlegget under torvet vil måles av Kvadraturens omsetningstall målt opp mot for eksempel Sørlandssenteret.

I vårt lange land er bilen kommet for å bli. Mange kjøper elbil, men oftest som bil nr. 2. Parkeringsplass handler primært om behov for oppbevaring av bilen de periodene den ikke benyttes. Om ikke mange år er antakelig ikke bilen lenger en forurensningskilde. Målet er 15.000 flere innbyggere i Kvadraturen og da må fremtidens biler ha p-plass.

Målet er 15.000 flere innbyggere i Kvadraturen og da må fremtidens biler ha p-plass.

I Kristiansand er beste plassering av et parkeringsanlegg utvilsomt under torget, dette er så midt i firkanten og i Kvadraturen som det er mulig å komme. Parkering her vil gi god mulighet til å nå butikker og kontorer til fots, mens bilen (stygg eller fin som den er) gjør seg bedre under bakken enn i gatene. Hvilke miljøverner kan mene noe annet? Oppe i dagslyset, i gatene og på fortauene er det folkelivet som skal yre. Slikt gir bymiljø.

Den enkelte innbygger som av en eller annen grunn (busstider, bopel-arbeidssted, barnehage mv) er tvunget til å bruke bilen/el-bilen til/fra/i Kvadraturen, er minst farlig som bilist hvis vedkommende kan kjøre rett inn i et parkeringsanlegg, uten å stå i kø og uten å måtte kjøre rundt og rundt og lete etter parkeringsplass langs en eller annen gate.

Etter grundige befaringer i andre byer stemte 34 for (18 imot) denne planen i Bystyret allerede i 2013. Etter grundige befaringer i andre byer stemte 34 for (18 imot) denne planen i Bystyret allerede i 2013. Da planen ble vedtatt var det få protester. Administrasjonen startet dialog/megling med Fylkesmannen, Fylkeskonservator, Fylkeskommunen slik at alle innsigelser etter hvert ble ryddet av veien. Det hele var en grundig demokratisk prosess.

Strenge kvalitetskrav

Kommunen la inn så strenge kvalitetskrav om dimensjoner, lys, søylefritt anlegg, brede plasser etc. at mange kanskje ikke hadde trodd dette skulle bli noe av. Kristiansand kommune hadde med dette gitt mulighet for god byutvikling og vitalisering av sentrum.

Kristiansands politikerflertall var tydelige på at kommunen ikke ville la innbyggerne ta regningen for et parkeringshus til 200 - 300 millioner i form av høyere skatter og avgifter, men at hansken var kastet. Så ville det være opp til byens investorer og næringsliv hvorvidt de ville ta utfordringen. Et OPS-prosjekt til glede og gevinst for byens innbyggere.

.... noen som plutselig våkner til liv og formidler at de ikke ønsker å forholde seg til Bystyrets flertallsvedtak

At dette ble grepet så raskt tak i, og at det i tillegg viste seg å være i en gunstig tid med tanke på lave anbud, er ekstrabonus. Men da realiseringen nærmer seg, er det noen som plutselig våkner til liv og formidler at de ikke ønsker å forholde seg til Bystyrets flertallsvedtak. Demokratene, Rødt, SV, MdG og Ap (litt utydelige midt i blant dem) ber om utsettelse og/eller varsler aksjoner. Det kan bety at Nedre Torv må holdes stengt hele neste sommer.

Skjegget i postkassa

Foretrekker de å bruke den kommunale andel av parkeringsanlegget på 17 millioner til å betale erstatning til aktørene i en lovlig avtale, for deretter heller å sitte med skjegget i postkassa og uten en eneste ny privatbetalt og attpåtil usynlig parkeringsplass i byen?

Underjordisk parkering er en del av en spennende byutvikling.

De faktiske forhold er at om en stund blir torvet oppå som før, men vi har fått to etasjer med plass til 400 biler under det hele. Vi har også blitt litt klokere om byens historie her.

Underjordisk parkering er en del av en spennende byutvikling. Parkeringsmåten er nokså utbredt i nydelige København, storbyen som likevel har fått anseelse som sykkelby nr. 1. Bergen er kanskje den storby i Norge som forbindes mest med et levende sentrum og gode møteplasser oppå bakken. Byen har også flere store underjordiske parkeringsanlegg.

Parkeringsanlegg under torvet kan være Kristiansands ekstra mulighet for at Kvadraturen, fra en underjordisk plattform, gis et tilskudd med ønske om å skape en god og levende by.