Torvparkering A/S dekker alle utgifter ved byggingen av det nye anlegget til 210 mill. kr, og kommunen må i utgangspunktet forvente å betale minst 18 mill. kr i skadeerstatning hvis man bryter den inngåtte kontrakten.

Det viktigste med det nye anlegget er at det er et svært brukervennlig anlegg som ligger meget strategisk plassert. Anlegget skal dekke behovet til det utvidede kjøpsenteret som vil inneholde Sandens og ombyggingen i kvartal 32 på Nedre torv med matbutikk i kjelleretasjen samt til det nye storhotellet Wergeland og turistkontoret i Rådhuskvartalet.

Tungt å bære

Selv om det ikke er så lang avstand til Torvet fra de nåværende parkeringsanleggene, så kan det være tungt å bære tunge matposer og i vinterhalvåret har man ustadig vær som ikke egner seg for lange gåturer.

Det som forundrer meg mest, er at den store handelslekkasjen som Kvadraturen opplever til Sørlandsparken, ikke har vært i fokus. Tallene viser for detaljhandelen (eksl. mva.) i Kvadraturen, 2008: 2.253 mill.kr og 2014: 2.234 mill. kr og i Sørlandsparken 2008: 1.687 mill. kr og 2014: 3.177 mill. kr.

Det er stressende å parkere i parkeringsanleggene i Kvadraturen når det er stor trafikk inn og ut av anlegget, og parkeringsplassene er svært smale og omgitt av betongsøyler. Dette opplever jeg (75 år) at flere mennesker synes er et problem, og det er også vanskelig å finne ledige kantplasser i gatene omtrent hele dagen. Det må også tas hensyn til at det vil forsvinne 150 parkeringsplasser når uteplassene i havna og Nybyen tas i bruk til annet formål. Bergen og Trondheim har store butikksentre i bysentret, og dette trenger vi også i Kvadraturen.

Gjennomføres etter planen

Løsningen mener jeg er at det nye brukervennlige anlegget på Torvet gjennomføres etter planen, og samtidig reduseres gateparkeringen med tilsvarende antall parkeringsplasser som er i det nye anlegget. Dermed blir det tilnærmet likt antall parkeringsplasser i Kvadraturen, og man har da imøtekommet ønsket om å hindre flere privatbiler til Kvadraturen p.g.a. nytt parkeringsanlegg. En slik løsning skulle gjøre at alle parter i den betente konflikten blir fornøyd. Hvis man f.eks. tar vekk gate-parkeringen i de tilstøtende kvartaler til Markensgaten, så vil man få et mer trivelig miljø i strøket. I tillegg er anlegget et godt sysselsettingstiltak for en utsatt byggebransje.