Denne var publisert 17.02.2015; under tittelen «Kristiansand fortsatt Norges beste sykkelby». All ære til de ivrige syklistene som sørger for at byen topper nasjonal statistikk.

Ære kan ikke tildeles sittende blåblå styret i Kristiansand som kjemper til siste åndedrag for å få på plass gigantanlegget av et nytt parkeringshus under Torvet. En bør absolutt lure på hvordan de har sovet i timen og ikke sett andel daglige reiser i biltrafikken som er på hele 59 %, hvorav 51 % med bare bilførere (i stor grad matpakkekjøring) og 8 % passasjerer. Det siste er like stort tall som kollektive reiser!

Det er underlig å høre på Høyres ordførerkandidat Harald Furre under siste partilederdebatt på biblioteket i Kristiansand nylig. Han bare gledet seg over å fortsette der «Borgermester Grundekjøn» slipper taket og «med glede åpne parkeringshuset» til neste år!

Samtidig mente han også det motsatte alle som har forsket på området mener, nemlig at økt satsing på vei, fører til mer bilisme. At verken han eller Kristiansen nevnte konkrete planer rundt utbygging av kollektiv trafikken bør ikke overraske noen. 8 % kollektiv reise er flaue tall for en by som på kryss og tvers av politiske standpunkter har ambisjoner om å nærme seg nullutslippsmålet i overskuelig fremtid. Når de vage planene om satsing på kollektivt transport går i skyggen av gigantiske veiprosjekter, blir det vanskelig for folk flest å henge med i all «tåkepraten».

Selv liker jeg statikkens tale og vil med dette få frem hvor ille det står til med kollektiv trafikken per dags dato. Det burde ikke være tvil blant folket om det sittende Bystyre ber om hva bestemmelsen om nye veier og nytt parkeringshus angår!