Vi kan lese om trafikkforholdene i Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Alle byene har store køproblemene i rushtiden. I Stavanger går 21 % av reisetiden til å sitte i bilkø, i Bergen 16,1 % og i Oslo 15 %. Det arbeides hardt med å løse problemene.

Forslag til løsninger er mange. I Stavanger planlegges det å bygge en «høykvalitets kollektivløsning som er så troverdig at den kan konkurrere med det å bruke egen bil.» Bergen har fått sin bybane, men målene er likevel klare i de 5 nevnte byer: Privatbilbruken inn i byen skal ned, kollektivtrafikken opp.

Flest mulig biler inn til sentrum

Hva med Kristiansand? Jo, her satses det på at flest mulig privatbiler skal helt inn til sentrum. For å sitere Anne Kathrine Petterøe i bladet Motor: «Alle veier fører til Rom. I Norge fører litt for mange veier til sentrum.«

Innfartsparkering med godt utbygd kollektivtrafikk inn til byene, er det en helt glemt løsning?

I Fædrelandsvennen 2. september jodler Espen Albert (baker i byen) og Svein Olav Birkeland (senterleder, Sandens) over snarlig start på anleggsarbeidet på torvet, og de henviser til alle kunder og folk de møter på byen som synes det er skikkelig stas at vi får dette parkeringshuset. Hvordan kan det da ha seg at flere tusen personer har protestert skriftlig på dette parkeringsanlegget?

Liv og trivsel

I Fædrelandsvennen 2. september lovpriser ordfører Grundekjøn anlegget, og snakker om hvor bra dette blir for gårdeiere og næringsdrivende som ønsker liv og trivsel i byen. Behøver vi bile helt inn i sentrum for å få det til? Han spør om det er ille å legge til rette for mer parkeringskapasitet i Kristiansand. Nei, selvfølgelig er det ikke det, men blir byen triveligere av at alle skal kjøre bil helt inn til torvet? Hva gjør det med klima, miljø og med CO2 utslipp? Er økt næringsaktivitet innen handel og kontor ensbetydende med at da må flere biler inn i sentrum? Budsjettkameratene i Kristiansand er unike i sin kullsviertro på at når alle biler kan kjøre helt inn til torvet, da blir byen mer miljøvennlig og alle hjerter gleder seg.

Innfartsparkering finnes over hele verden, også i enkelte norske byer. Hvorfor kan ikke dette brukes i vår by? Lag store parkeringsplasser ved alle innfartsveier, bygg ut et godt kollektivnett, så sparer vi miljøet, slipper letekjøring etter parkeringsplasserrundt i gatene, og sentrum blir triveligere for alle. Det er ingen skam å snu, hvis en snur seg mot noe bedre.