En fylkeskonservator og hennes stab poserer flirende mens de graver opp lik på byens gamle kirkegård, og Fædrelandsvennen synes prosjektet er så festlig at avisa lager en fort-fort morosam-film ut av muntrasjonene.

Hva er hensikten med plutselig grave opp 50 lik på byens eldste kirkegård? Har utgravingen på Torvet noe påtrengende samfunnsmessig formål? Er det noen epidemier som skal forskes i, til bruk for dagens legevitenskap? Eller er det bare en student som har bruk for materialer til en doktoravhandling om gamle gravskikker? Eller en historiker som mangler stoff til sine fotnoter?

Hvorfor haster det?

Hvem har gitt tillatelsen til utgravingen? Domprosten, biskopen, borgermesteren, bystyret, kirkestatsråden?Eller kan hvem som helst bare gå i gang med å grave opp nærmestekirkegård fordi man har lyst til det?

Og hvorfor haster det så med gravskjendingen at den må settes i gang på et tidspunkt da det fremdeles er håp om at Torvet kan bevares, og fylkeskonservatoren risikerer å bli sittende der på en vandalisert kirkegård med hodeskallene i fanget?

En kirkegård pleier å være omgitt av en viss ærbødighet. I tidligere tider tok folk av seg lua når et gravfølge dro forbi. Og vi husker hvordan samene strevde med å få tilbake noen hodeskaller som var blitt frastjålet dem av Universitetet i Oslo — i vitenskapens navn.

Men i den kristelige by Kristiansand samler man altså - pytt pytt - inn 50 lik uten forklaring, og uten at noen bryr seg.

Fremstår som useriøst

Jeg har på fjesboka spurt etikkspesialisten Paul Leer-Salvesen om hans mening om utgravingen, og han svarer: «Da jeg satt i Nesh, nasjonal forskningsetisk komité, behandlet vi flere gravåpninger. Det skulle gode grunner til at vi anbefalte, for eksempel medisinske som da man forsket på viruset som forårsaket Spanskesyken. Hvilke forskningsinteresser som ligger bak gravingen på byens gamle kirkegård nå, vet jeg ikke. Men det fremstår som useriøst å posere med en hodeskalle foran åpent kamera».

Er det mulig å få en forklaring på hva som foregår?