Jernbanereformen handler om å klargjøre ansvarsforhold og samle oppgaver fornuftig. Det er staten som skal eie jernbanen og ha ansvar for utbygging og vedlikehold.

Det gjennomføres store investeringer i nye dobbeltspor og regjeringen legger opp til at det skal investeres enda mer i ny jernbane. Da er det viktig at vi får mest mulig igjen for pengene og at utbyggingen av nye traseer gjøres sammenhengende. Vi har en lang historie med stykkevis— og delt infrastrukturutbygging. Etableringen av et nytt infrastrukturforetak skal gjøre at vi får mer effektiv fremdrift i de nye jernbaneprosjektene.

tog010.jpg Foto: Kjartan Bjelland

Vi ønsker å slippe til alle gode krefter både i offentlig og privat sektor for å gjøre togtilbudet mest mulig kunderettet. Persontogdriften på Gjøvikbanen er konkurranseutsatt med gode resultater. Vi ønsker at det skal bli konkurranse om å drive flere av persontogstrekningene. Vi mener at flere aktører også når det gjelder persontogdriften vil gi et tilbud som er mer kundetilpasset enn i dag.

Vi ønsker at flere skal få mulighet til å ta toget og Regjeringen satser på persontogtransport rundt de store byene. På lengre strekninger vil vi ha gode betingelser for godstransport. Vi vil legge til rette for at mer av godstransporten kan gå på jernbanen.

Siden Stortingsvalget har vi økt bevilgningene til jernbaneverket med 50 % og vi reduserer nå vedlikeholdsetterslepet. Etterslepet på vedlikehold skyldes mange år med forsømmelser og I løpet av den rød-grønne regjeringsperioden ble etterslepet nesten doblet.

Med statsbudsjettet for 2015 har vi fått et bedre togtilbud med flere avganger enn noen gang tidligere. Vi har sørget for flere togsett på Intercity-strekningene og antallet avganger på Sørlandsbanen er tilnærmet doblet.

Med solide budsjettøkninger til både jernbanedrift og investeringer samt at jernbanereformen nå er vedtatt er vi godt i gang med å forbedre jernbanen