En av bilhistoriens største skandaler og sjokkerende selvkjøringsvideoer på YouTube. Det er blant hovedpunktene når vi ser tilbake på bilåret 2015. For mens Volkswagen fusket med utslippsverdier, sjokkerte Elon Musk og Tesla en hel bilverden med sin autopilot på Model S. Flere videoer ble lastet opp på YouTube av uansvarlige bilister som filmet fra baksetet mens bilen dundret av gårde langs motorveien – uten at noen satt bak rattet.

Oppladningen til autonome biler kunne knapt vært verre. Flere konkurrerende bilprodusenter har åpent uttalt at de frykter Teslas frislipp kan føre til ulykker.

Skremmende statistikk:

Ekstrem fremgang for ladbare

Her hjemme var 2015 et svært godt bilår. Sammenlignet med 2014 ble det solgt flere biler, og ikke minst økte salget av såkalte miljøbiler.

Totalt ble det solgt 150.686 nye biler i Norge i 2015. Det er en økning på 6484 biler, eller 4,5 prosent, sammenlignet med 2014. Dermed ble 2015 et rekordår. Bare i 1986 har det vært solgt flere biler her hjemme enn i fjor.

Elbilbruken nådde en milepæl i april 2015, da man passerte 50.000 elbiler på norske veier. Og den elektriske bonanzaen fortsatte. Totalt ble det solgt 25.779 elbiler i Norge i 2015, mot 18.090 i 2014. Men den største fremgangen hadde de ladbare hybridene. En økning på 374 prosent er massivt, og speiler også at 2015 var året da flere større aktører lanserte sine ladbare biler.

Mørke skyer

Norges Bilbransjeforbund tror likevel ikke at totalmarkedet vil øke neste år, men mener bestemt at både elbiler og ikke minst ladbare biler vil fortsette veksten.

NOE NED: – Vi tror at totalmarkedet vil ligge på rundt 140.000 biler i 2016. Det er en marginal tilbakegang, som blant annet skyldes usikkerheten i økonomien, sier direktør i Bilimportørenes landsforbund, Erik Andresen. FOTO: JAN HARRY SVENDSEN Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

— 2015 var et toppår, og det er naturlig at bilsalget vil gå noe tilbake i 2016, ikke minst fordi de økonomiske rammevilkårene er annerledes i år enn i fjor, sier direktør Erik Andresen i Bilimpotørenes Landsforening (BIL).Han tror totalmarkedet vil ende på rundt 140.000 nye personbiler og 30.000 varebiler.

- Salget av ladbare hybrider vil øke sterkt også i 2016. Vi tror at mellom 95.000 og 100.000 av de totalt 140.000 bilene som skal selges i år, vil være fossilt drevne. Resten vil være ladbare, rene elbiler og hybridbiler. Det betyr at miljøbilene får en andel på rundt 30 prosent, sier Andresen.

Volkswagen er størst

Det er nettopp bilmerkene som kan tilby elbiler og ladbare hybrider, som også er de største i Norge. I mange år knivet Toyota og Volkswagen om å være det største merket, men etter at Volkswagen begynte å selge både elbiler og ladbare hybrider, har avstanden mellom de to merkene økt voldsomt.

STØRST: Volkswagen er største merke i Norge, og Golf er Norges mest solgte bil både som elbil og med tradisjonelle drivlinjer. Foto: Jan Harry Svendsen/NTB scanpix

På registereringstatistikken ligger Volkswagen nesten 10.000 biler foran Toyota og kan glede seg over en markedsandel på 17,5 prosent, mens Toyota har 10,6 prosent av markedet.

Fortsatt er Volkswagen Golf den mest solgte bilen i kongeriket. I 2015 ble det solgt 16.388 Golfer, der halvparten var elbiler, her til lands. Det er dramatisk mye mer enn hva det ble solgt av Norges nest mest populære bil. Toyota Auris (inkludert hybridmodeller) endte med et salg på 4890 biler i 2015, mens Skoda Octavia med 4280 biler endte som Norges tredje mest solgte bil.

Skandalen med VW

Det er likevel umulig å skulle oppsummere 2015 uten å ta med den 18. september 2015. For Volkswagen kommer datoen for alltid til å være et svart kapittel i historiebøkene.

En artikkel i den britiske avisen The Guardian brakte funnene til det amerikanske miljødirektoratet EPA frem i lyset. Skandalen var et faktum. Rundt 11 millioner biler med EA189-motor var fusket med for å manipulere utslippene under utslippstesting. Bare i Norge gjelder fusket over 170.000 kjøretøyer.

Dermed måtte toppsjefer gå, og en plan for hvordan man skulle utbedre motorene ble lagt. Løsningen består av å forandre programvaren på motorene med toliters slagvolum, mens de mindre motorene i tillegg får tekniske endringer.

Dermed kan Volkswagen gå inn i 2016 med fulle ordrebøker på verkstedene. Her hjemme skal drøyt 170.000 biler med fuskemotor inn på verksted for å utbedre feilen.

Mange sjåfører føler seg ukomfortable:

Selvkjørende Tesla

2015 var også året da Tesla gikk fra å være en litt sær produsent av elbiler, til å bli en trussel for den etablerte bilbransjen. I en årrekke har de store bilprodusentene snakket om autonome biler.

Om den dagen da man som sjåfør kan slippe rattet, lene seg tilbake og finne frem en god bok mens landskapet farer forbi på utsiden.

AUTONOM TESLA: Fortsatt er det et lite stykke igjen til man helt kan slippe rattet – men Tesla lanserte i 2015 sin autopilot. Dermed er merket det som har kommet lengst med autonome biler. Foto: FOTO: THOMAS LARSEN/NTB SCANPIX

Heller ikke Teslas Autopilot er helt der, men ingen andre bilprodusenter har gått like langt i å gjøre bilen selvkjørende som det Tesla har gjort. Med avanserte sensorer, som er standard på de fleste utgavene av Model S, og en programvareoppdatering som bilen selv laster ned, kan Tesla-førere over hele verden slippe rattet og la bilen kjøre selv.Helt feilfritt er systemet ikke, og i Norge oppfordres eierne til å holde på rattet. Kritikken mot Tesla har heller ikke uteblitt. Jaguar understreket at de også hadde teknikken, men at de fryktet ulykker. BMW kalte systemet for en dårlig utviklet app.

— Fortsetter økningen

I året som ligger foran oss, står bilnyhetene i kø. Allerede i Detroit om noen uker viser Mercedes frem sin nye E-klasse, og nye SUV-er kommer som perler på en snor gjennom året. De store endringene eller skiftene ser vi likevel ikke i 2016. — Økning i ladbare hybridbiler vil gi et totalt sett økt salg av biler med bensinmotor i Norge, og sørge for at salget av dieselbiler vil bli ytterligere redusert. Likevel er diesel fortsatt et godt alternativ på grunn av lavt CO2-utslipp. I statsbudsjettet for 2016 har CO2-komponenten fått økt betydning, og dermed kommer lavutslippsbiler relativt sett gunstig ut. Samtidig tror vi at salget av elbiler vil reduseres noe i 2016. Året vi nettopp skrev inn i historiebøkene, var et toppår for elbiler i Norge, sier Andresen.

Akkurat det støttes også av Elbilforeningen. De advarer mot at elbilens markedsandel kan synke i 2016. - Elbilmarkedet er ikke bærekraftig på egen hånd. Fortsatt velger mer enn tre av fire forurensende bensin- og dieselbiler når de kjøper ny bil. Det viser at det er for tidlig å utfase fordelene elbilene har, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.