NY: Designet på Mercedes' nye E-klasse kunne like godt ha tilhørt en S-klasse. Mercedes har visket ut designforskjellene på de ulike modellene. (Foto: Mercedes) NY: Designet på Mercedes' nye E-klasse kunne like godt ha tilhørt en S-klasse. Mercedes har visket ut designforskjellene på de ulike modellene. (Foto: Mercedes)

Teknologibombe: Mercedes tar en Audi med sin nye E-klasse

Den nye E-klassen er som en diger C-klasse eller som en liten S-klasse. Men teknologisk er den begge overlegen – også konkurrentene.

LADBAR: Fra start kommer også en ladbar versjon av E-klassen. Til høsten lanserer Mercedes flere motoralternativer – blant annet en E400 4matic. AMG-utgaver med hestekraftstinne motorer kommer også. (Foto: Mercedes).

Det er knallhardt i de øverste segmentene.

Audi, BMW og Mercedes kniver om kundene, og lanseringen av nye biler handler mer om finesser og utstyr enn om kjøreegenskaper og raskest mulig akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen.

Har du elbil og lurer på hva slags skilt du får når EL er brukt opp?

Selvkjørende

Slik sett blir den nye Mercedes E-klasse konkurrentene overlegen. Verken Audi eller BMW har like mange tekniske løsninger som nye E-klasse kan vise til.

Med en app på smarttelefonen din kan du parkere bilen uten at du trenger å sitte bak rattet. Som en radiostyrt bil kjører den selv på plass i luken – eller inn i garasjen.

Samtidig blir bilen mer autonom enn noensinne. På samme måte som i Tesla Model S med autopilot kan du i den nye bilen lene deg tilbake mens elektronikken leder deg gjennom trafikken i hastigheter på opptil 130 kilometer i timen. Også filskifter kan bilen nå gjøre selv.

Slike systemer er det foreløpig bare Tesla og Mercedes som har. Verken Audi eller BMW kan konkurrere med E-klassen på dette området.

Opptatt av teknologi?

Snakker sammen

Det kan de heller ikke når det gjelder kommunikasjon. Som første bil i verden kommer E-klasse med «Car til X», et system der bilen snakker med andre biler på veien. På den måten kan bilene varsle hverandre om forholdene på veien, om ulykker eller om glatte partier.

Ulempen er at Mercedes i dag er alene om systemet – dermed må du håpe på at en ny E-klasse nettopp har kjørt strekningen for å få nytte av det.

Men i løpet av noen få år har også konkurrentene systemet, alt vi kan gjøre er å håpe på at de bruker samme protokoll slik at bilene kan snakke sammen på tvers av merker og modeller. Først da kommer den virkelige sikkerhetsgevinsten.

LADBAR: Fra start kommer også en ladbar versjon av E-klassen. Til høsten lanserer Mercedes flere motoralternativer – blant annet en E400 4matic. AMG-utgaver med hestekraftstinne motorer kommer også. (Foto: Mercedes).

Sjekk denne elbilen:

Interiør fra S-klasse

Desingmessig er den nye E-klassen svært lik både C-klasse og S-klasse. Interiøret domineres av to skjermer, og formen er sterkt inspirert av Mercedes' toppmodell. Dermed hever Mercedes også følelsen av opplevd kvalitet og luksus.

For konkurrentene betyr det nye timer ved tegnebrettet når de skal lage sine kommende konkurrenter til det som i dag er en av verdens mest avanserte biler.

Fra start kommer E-klasse med to motoralternativer. En bensinmotor på to liter og med 184 hk, og en to liters diesel med 194 hk. Begge motorene er kjente og kjære, men dieselmotoren har fått økt effekt. Senere kommer en ladbar hybrid i E350e, med en systemeffekt på 279 hk, og i E350d finner man en tre liters diesel med 258 hk og 620 newonmeter i dreiemoment. Hos Mercedes er med andre ord ikke dieselen død.

Bilen vises i Detroit denne uken og kommer til Norge på vårparten.

LUKSUS: Interiøret minner sterkt om det man finner i S-klasse. Formene og skjermene er like. (Foto: Mercedes)

Mercedes-fan? Sjekk ut disse sakene: