I 1998 dukket første generasjon av Volvo S80 opp. Bilen skulle ta opp konkurransen med Mercedes E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie. Den skulle bringe Volvo opp i klasse og opp i anseelse.

Det var nok en av grunnene til at Volvo ikke lanserte en stasjonsvognsutgave av bilen.

Den kommer imidlertid nå, men før vi får se den nye Volvo V90, er det S90 som skal stjele rampelyset.

Ukens beste nyhet?

Første skritt mot mer autonomi

Den nye Volvo S90 ersatter andre generasjon S80 som har vært i produksjon siden 2006. Den nye bilen låner blant annet lysdesignet fra den nylig lansert XC90.

Dermed er det langt på vei bekreftet at nettopp Tors hammer, som lysdesignet heter, blir et kjennetegn på Volvoer fremover.

Det gjør også et høyt teknikknivå. «Pilot Assist» skal selv holde bilen innenfor kjørefeltet i hastigheter opp til 130 kilometer i timen, og er første skritt mot mer autonomi fra den svenske produsenten.

Assistenter redder liv

Men den virkelige nyheten er at Volvo igjen bygger ut sitt CitySafety system.

I S90 kan systemet selv oppdage dyr i veibanen uavhengig av om det er dagslys eller stummende mørke. Systemet varsler og bremser opp for blant annet elger, hester og reinsdyr i tillegg til fotgjengere og biler.

LUKSUS: Med den nye bilen vil Volvo for alvor ta steget opp blant luksusbilene. (Foto: Volvo)

Under panseret blir flere motorutvalg tilgjengelige. Blant annet en ladehybrid som ifølge Volvo skal kunne kjøre fem mil på strøm, og som skal ha et utslipp ved blandet kjøring på 44 gram.

I tillegg kommer et utvalg av bensin— og dieselmotorer.

Les mer om førerassistenter:

Vi har testet hvordan det er å kjøre en Tesla som kjører selv: