REDUSERER ULYKKER: Elektroniske hjelpesystemer i moderne biler vil ha større effekt enn veitiltak for å redusere ulykker. Arkivfoto: Inger Eide Nordseth
UTVIKLES: Moderne biler er fulle av sikkerhetsutstyr som hjelper deg om ulykken er ute. Førerassistenter kan i stor grad forhindre at ulykker skjer. Bilprodusentene jobber nå intensivt med å videreutvikle denne typen av systemer. Foto: Jan Harry Svendsen

Vi kjenner dem som førerassistenter: Elektroniske systemer som selv bremser bilen når de oppdager fotgjengere eller andre hindringer i veibanen.

Systemer som varsler om biler i blindsonen. Konstantfartsholdere som selv holder avstanden til bilen foran. Og vingleassistenter som gir beskjed, og i enkelte tilfeller styrer bilen opp på veien igjen, om man er i ferd med å kjøre i grøften eller krysse midtlinjen.

Nå viser en ny forskningsrapport fra Trafikkøkonomisk Institutt (TØI) at systemer som dette vil få en vesentlig rolle i å redusere antall omkomne og skadet i trafikken.

Ifølge rapporten er det få tiltak som gir like stor effekt som de elektroniske assistentene i moderne biler.

Bilkamera er et omstridt tema:

Førerassistenter tar over

— Om noen år vil en rekke tiltak langs veiene være helt ubetydelige for trafikksikkerheten, fordi førerassistenter vil sørge for at det ikke blir mulig å krysse inn over midtlinjen, kjøre av veien eller kollidere med andre trafikanter. Et eksempel på trafikksikkerhetstiltak som vi ikke kommer til å trenge i fremtiden, er midtdelere, sier Rune Elvik, trafikksikkerhetsforsker hos TØI.

UTVIKLES: Moderne biler er fulle av sikkerhetsutstyr som hjelper deg om ulykken er ute. Førerassistenter kan i stor grad forhindre at ulykker skjer. Bilprodusentene jobber nå intensivt med å videreutvikle denne typen av systemer. Foto: Jan Harry Svendsen

Elvik er en av forfatterne bak undersøkelsen av hvilke tiltak som best kan redusere ulykker på norske veier. Han mener førerassistenter har en stor effekt på trafikksikkerheten.— Førerassistenter kan sørge for at rundt 45 prosent færre vil omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. Det er helt åpenbart at førerassistenter har et langt større potensial til å redde liv i trafikken enn veitiltak, sier han.

Men det tar tid. Innfasingen av systemene skjer sakte og i takt med salget av nye biler. Derfor ser man ikke effektene før om noen tid.

— Vi beregner den årlige nedgangen i antall som mister livet, som disse systemene bidrar til, til å være rundt fem personer i året.

Autobrems

Selv om det finnes mange viktige førerassistenter, er det spesielt adaptiv konstantfartsholder med bremseassistent som vil sørge for den største nedgangen i antall døde og skadede på norske veier.

Men også skiltleser som varsler hvis man kjører for fort, og det å velge biler som kommer best ut i kollisjonstestene til EuroNCAP, bidrar i stor grad.

Likevel er ikke Elvik like positiv til alle førerassistenter.

— Problemet kommer dersom bilene blir for automatiserte. «Halvautomatiske» biler kan være farlige, fordi føreren har for lite å gjøre. Om det eneste du trenger å gjøre som sjåfør, er å holde i rattet, og automatikken tar seg av alt annet, tror jeg nok mange vil finne på andre ting mens de kjører bil og bli distraherte, sier Elvik.

Ukomfortable

En undersøkelse gjort av det tyske trafikksikkerhetsrådet (DVR), viser at mange slett ikke er så komfortable med at bilen overtar styringen som man kunne tro.

REDUSERER ULYKKER: Elektroniske hjelpesystemer i moderne biler vil ha større effekt enn veitiltak for å redusere ulykker. Arkivfoto: Inger Eide Nordseth

Selv om 72 prosent av de spurte i undersøkelsen mener tekniske hjelpemidler øker trafikksikkerheten, oppgir hver andre bilfører over 60 år at de ikke er bekvemme med førerassistenter. Blant kvinnene føler rundt halvparten seg ukomfortable med systemer som dette. — Jeg føler en viss uro, og klarer ikke helt å stole på om de alltid virker slik det er tenkt at de skal virke. Enkelte av systemene gjør mye ut av seg, og noen varsler når det ikke er grunn til det, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Ivar Engebretsen i NAF.

Likevel mener han at systemene er nyttige.

— Det er forskjell på sjåfører. Noen er garvede, og andre er usikre. Om disse systemene kan være med på å fjerne usikkerheten hos enkelte, er det bra. Samtidig tvinger vingleassistentene folk til å bruke blinklyset. Bare da oppheves varslingen om man krysser midt- eller kantlinjen, sier han.

Må ha fem stjerner

— Sikre biler er et viktig tiltak for å redusere antallet døde og hardt skadet i trafikken. Statens vegvesen fraråder å kjøpe ny bil med en samlet score på mindre enn fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, sier senioringeniør Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.

Hun anbefaler også bruktbilkjøpere å tenke på sikkerheten.

- Ikke kjøp en bruktbil som har fått under fire stjerner i disse kollisjonstestene, råder hun.

Også Engebretsen mener man bør få med flest mulig av assistentsystemene når man kjøper ny bil.

— Én ting er den økte sikkerheten, men verditapet blir også mindre om bilen har disse systemene den dagen den skal selges, sier han.

Vi anbefaler disse artiklene:

Opptatt av elbil? Sjekk ut disse sakene: