Nissan, Kia og flere andre bilprodusenter har satt 2020 som mål for når de skal introdusere autonome biler.

Innen 2020 sier Volvo dessuten at ingen skal miste livet eller bli alvorlig skadet i en bil fra den svenske produsenten. Nøkkelen for å få det til er autonom kjøring.

Fortsetter undersøkelsene

Volvos mål med autonom kjøring er å redusere antall trafikkulykker, og allerede i dag finnes det avanserte førerstøttesystemer som reduserer faren for alvorlige ulykker. Autobrems og kollisjonsvarsling er eksempler på det.

Likevel er det et stykke fra førerassistenter til en bil der føreren faktisk kan slippe rattet, legge seg bakover i setet og ta seg en lur. Men denne virkeligheten rykker nærmere.

Volvos Drive Me er ikke tenkt å være et system der føreren kan konsentrere seg om andre ting. Riktignok skal bilen kjøre av seg selv på motorveien, men fortsatt må føreren overvåke og følge med på trafikken rundt. Dermed blir ikke systemet helt ulikt det Tesla nylig har lansert på sin Model S.

Tesla.jpg Foto: Thomas Larsen

Helt selvkjørende i 2030

Kia avslører at de innen 2020 vil ha biler som er delvis selvkjørende, og at de helt selvkjørende bilene skal være klare innen 2030. Ifølge Kia snakker man da om teknologi der bilene kommuniserer med hverandre og med infrastrukturangs veien. Dermed skal bilene selv følge veien, holde avstand til forankjørende og tilpasse seg fartsgrensene på stedet.

En køassistent skal også være på plass, noe som gjør at bilen selv følger køen. I dag leverer blant annet Mercedes-Benz og Volvo slike systemer.

Har du fått med deg denne viktige saken i høstmørket?

ET STYKKE UNNA: Kia lover at de skal selge delvis selvkjørende biler om fire år. Helt selvkjørende biler er ikke klare før i 2030. Foto: KIA

Utfordringer i kø

Men det er altså ikke bare å slippe rattet og la bilen kjøre selv. Fortsatt er det mange utfordringer knyttet til autonome biler. En av dem er hvem som har det juridiske ansvaret om det skjer en ulykke.

I Tesla Model S må sjåføren si seg enig i enkelte brukerbestemmelser før autopiloten blir aktivert. Et av punktene er nettopp at man godtar at man fortsatt har det fulle ansvaret ved en eventuell ulykke.

Teknisk er det også utfordringer. Spesielt her oppe i nord. For dagens systemer bruker i stor grad kamerateknologi for å følge veien, og da er man avhengig av at veimerkingen er synlig. Med snø på veien, eller dersom veimerkingen er slitt, vil systemene slutte å fungere.

Les mer om bil: