Siden oktober i fjor har Tesla utstyrt Model S med radarsystemer, ultrasoniske sensorer og kamera som leser trafikken foran bilen.

Med Tesla 7.0 kommer programvaren som knytter de ulike kameraene, radarene og sensorene sammen.

Fått med deg denne?

Kjører selv

Dermed kan Model S selv bytte fil når du setter på blinklyset, samtidig som den følger veien. Hastigheten i forhold til andre biler tilpasser den automatisk, og via konstantfartsholderen og skiltleseren tilpasser den også farten til gjeldende fartsgrense.

Sensorene analyserer hele tiden trafikkbildet, slik at bilen også er i stand til å unngå farlige situasjoner og kollisjoner forfra og fra siden.

Ideen bak systemet er økt sikkerhet og ikke minst en roligere arbeidsøkt bak rattet – samtidig som Tesla håper på at man skal øke kjøregleden.

Aktuell:

Føreren har ansvaret

NYE TESLA X: Den nye Teslaen ble presentert i slutten av september. Foto: STEPHEN LAM

Den helautonome bilen er imidlertid flere år unna. Tesla understreker at det fortsatt er føreren som har ansvaret, selv om programvaren langt på vei gjør bilen selvkjørende.De sammenligner systemet som nå rulles ut med det man finner om bord i fly, og som pilotene bruker når været er godt.

Med oppdateringen forandrer også Tesla brukergrensesnittet og grafikken i bilens skjermer.

Hittil er Tesla 7.0 den mest omfattende oppdateringen av programvaren siden Tesla Model S ble lansert.

Tesla-fan?

Elon Musk vil sende oss i «rørpost» i 1220 km/t

Mer om biler som kjører selv: