– Til tross for at mange ulykker i trafikken skyldes manglende bruk av blinklys, ser det ikke ut til at nordmenn har blitt flinkere til å blinke de siste årene, sier fagsjef Petter Berg i Storebrand Forsikring.

Menn er overrepresentert

I undersøkelsen, som er utført av Norstat, sier ni prosent at de burde være flinkere til å blinke.

Blant dem er menn overrepresentert: Tolv prosent menn og fem prosent kvinner sier at de burde være flinkere til å gi tegn i trafikken.

IKKE FLINKERE: – Nordmenn har ikke blitt flinkere til å bruke blinklys, selv om mange ulykker i trafikken skyldes manglende blinking, sier fagsjef i Storebrand, Petter Berg. (Foto: Storebrand)

Menn er også overrepresentert hva gjelder farlige situasjoner i trafikken. Av mennene sier 67 prosent at de i løpet av de siste fem årene har opplevd farlige situasjoner i trafikken grunnet egen eller andres manglende bruk av blinklys. Blant kvinnene er tallet 59 prosent.

Utslippsskandalen:

Kostbart

Ifølge Storebrand er mange uenige om bruken av blinklys ved ulykker.

­– Dersom bruk av blinklys skal få avgjørende betydning for skyldspørsmålet, må du kunne bevise riktig tegngiving. Det kan du gjøre ved at motparten innrømmer eller aksepterer at du har blinket, ved å skrive det i skademeldingen eller ved bruk av vitner, sier Berg.

Han råder alle til å bruke blinklyset konsekvent, også når du er alene på veien.

– Da blir blinkingen automatisk, og man gjør det på autopilot. Samtidig sørger riktig tegngiving for at trafikkflyten bedres, samtidig som man reduserer faren for bulking på grunn av at man ikke gir tegn, sier Berg.

Glemmer du blinklys, kan det bli kostbart. Blir du observert av politiet, kan du få en bot på opptil 2000 kroner.

Teslafan?

Andre gode bilsaker:

Opptatt av sikkerhet? Sjekk ut disse: