Hvis salget av elbiler går som forventet vil EL som registreringsskilt være historie om kort tid, da tallkombinasjonen rett og slett vil være brukt opp.

Norsk elbilforening mener norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt, og ønsker seg den internasjonale forkortelsen. De skriver i en pressemelding fredag at de ønsker seg skiltserien EV, som er forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk.

Men Vegvesenet går for «EK»

Når dagens «EL»-nummerserie for elbiler tar slutt vil «EK» bli den nye bokstavkoden for bilskilt i Norge. Det avslører Vegvesenet til oss fredag.

— Salget av elbiler blir stort også fremover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for fremtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen til oss.

Vegvesenets skiltserier ligger alfabetisk - og kjennemerkesystemet har flere fastsatte rutiner og prosedyrer.

FEIRET 50.000 I MARS: Elbil med registeringsnummer EL 60.000 ble registert i mars. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

«EK» vil representere «Elektrisk kjøretøy» og «Elektrisk».Vegvesenet understreker at det er stor forskjell fra land til land hvordan elbiler og andre spesialkjøretøy registreres – og sier at det finnes ikke et felles system eller internasjonale bokstavkoder for elbiler. De fleste land har ikke egne bilskilt for elbiler.

— Norsk elbilforening skriver i en pressemelding fredag at de ønsker «EV» visstnok fordi at dette på en bedre måte synliggjør den norske elbilsuksessen internasjonalt, sier Øwre.

Nesten 70.000 elbiler i 2015

Stadig flere nybilkjøpere velger elbil.

I 2015 er det så langt registrert rundt 17.000 elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Dermed går det mot et salg på rundt 25.000, og en elbilbestand på mellom 65.000 og 70.000 ved utgangen av året, skriver Norsk elbilforening i en pressemelding fredag morgen.

HÅPET PÅ EV: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening håpet norske elbiler får den internasjonale bokstavkombinasjonen når EL snart er brukt opp. Fredag ble det klart at det blir EK. Foto: Fotomontasje Norsk elbilforening

— EK er vel helt greit i utgangspunktet, men med EV vil vi ha mye større mulighet til å spre den vidunderlige norske elbilsuksessen til andre land. Vi opplever at mange utenlandske medier og beslutningstakere ikke har fått med seg at vi har et eget skilt og blir veldig positivt overrasket når vi viser dem dette. Vi tror at ved å bytte til EV vil vi kunne inspirere andre land til å innføre det samme. Et så enkelt skiltvalg vil kunne ha overraskende stor effekt utenfor våre landegrenser, sier generalsekretær Christina Bu Norsk elbilforening til oss.EL-kombinasjonen har vært reservert for elbiler og andre elektriske kjøretøy siden nittitallet.

— Det finnes allerede elbiler på veiene med høyere registreringsnummer enn EL 70000, og det er ikke lenge til EL 99999 skal registreres (elbilnummer 90.000), sier Bu som mener det allerede neste år vil være elbiler med EK-skilter på norske veier.

Les også:

Mer om elbil:

Les også: