— For oss som er synshemmede er det vanskelig, eller umulig, å oppdage når en elbil kommer kjørende, sier seksjonsleder for informasjon og samfunnskontakt i Norges Blindeforbund, Sverre Fuglerud.

Økt usikkerhet

En fersk undersøkelse, utført av Ipsos MMI for Norges Blindeforbund, viser at nesten 400.000 nordmenn er blitt mer usikre i trafikken på grunn av et trafikkbilde med flere elbiler og andre stillegående kjøretøyer.

Hver tredje synshemmede oppgir at de har blitt mer usikre i trafikken, og 15 prosent av de synshemmede sier at de beveger seg mindre i trafikken enn tidligere på grunn av elbilene.

— Spesielt blinde og svaksynte bruker hørselen for å orientere seg i trafikkbildet, og da kommer den stillegående elbilen brått på. Det er vanskeligere å høre en elbil enn en bil med motordur, sier Fuglerud.

Lexus troner på toppen:

— Skru på lyden

Undersøkelsen viser at hver fjerde svaksynte har opplevd farlige situasjoner på grunn av elbiler de siste to årene.

Men det er ikke bare svaksynte som har problemer med elbiler i trafikken.

Undersøkelsen viser også at 537.000 nordmenn med normalt syn har opplevd farlige situasjoner grunnet elbiler i løpet av de to siste årene.

Nå oppfordrer Blindeforbundet eiere av elbiler til å skru på lyden.

— Mange elbiler har mulighet for å sende ut en lyd i lave hastigheter. Med en slik lyd kan vi unngå at flere blir skadet i trafikken, sier Fuglerud.

Lydgenerator blir påbudt

Fra 1. juli 2019 trår nye EU-regler i kraft. Da blir produsentene av elbiler pålagt å utstyre bilene med lyd.

Men allerede i dag finnes det elbiler som har lydgeneratorer, og andre kan levere dette som ekstrautstyr.

Systemet fungerer ved at det sendes ut en lyd når bilen kjører i lav hastighet eller rygger.

På den måten varsles andre trafikanter om at bilen kommer rullende.

— Problemet med stillegående elbiler oppstår i lave hastigheter. Når hastigheten øker, er det lettere å høre elbilen fordi hjulstøyen blir mer fremtredende, sier Fuglerud.

Tidligere i vår passerte vi 50.000 elbiler i Norge, i tillegg finnes det hybridbiler som også kjører på strøm i lave hastigheter.

Les også: