Toyota, som er verdens største bilprodusent, trekker tilbake fem millioner biler. Det gjelder 35 ulike modeller over hele verden som ble produsert mellom mars 2003 og november 2007. Samtidig opplyser Nissan at de tilbakekaller 1,5 millioner biler verden over. Grunnen er feil i kollisjonsputene som er produsert og levert av underleverandøren Takata.

I Norge gjelder dette hele 17.000 biler,varsler NTB onsdag ettermiddag.

– Vi har gjennomført flere undersøkelser på Takata-produserte kollisjonsputer over hele verden. På deler som er samlet inn i det japanske markedet, er det en risiko for at fuktighet trenger inn i mekanismen over tid. Dette kan føre til at kollisjonsputen ikke utløses på den måten som er normalt, sier Toyotas norske informasjonssjef Espen Olsen til TV 2.

Kan bytte uten kostnad

Han kjenner ikke til om det har vært feil på kollisjonsputer i Norge. Utskiftingen av kollisjonsputene skjer uten kostnad for kunden.

Tilbakekallingen omfatter også biler fra Nissan, men her er antallet biler lavere.

– 738 biler er berørt, og kundene vil bli kontaktet og bedt om å komme med bilen for sjekk/bytte av airbag. Modellene det gjelder er Almera, Terrano og X-Trail, sier informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Norge.

Seks dødsfall

Bilene skal være solgt «over hele verden», inkludert 1,3 millioner av dem i Japan, og 637.000 i USA.

Hos Nissan er det snakk om biler som er produsert mellom 2004 og 2007, og omhandler 288.000 biler i Japan, 326.000 biler i Nord-Amerika og 563.000 biler i Europa, skriver Wall Street Journal.

Feilen på kollisjonsputene skal ha vært årsaken til minst seks dødsfall, skriver avisen.

Yaris, Corolla, RAV4, Yaris og Hilux

Her til lands gjelder tilbaketrekkingen Toyota-biler av typen Yaris og Corolla som er produsert mellom mars 2003 og mars 2007, skriverSide 3.

Disse bilene må bytte kollisjonspute på passasjersiden.

I tillegg tilbakekalles RAV4, Yaris og Hilux som er produsert mellom juli 2003 og desember 2005. Disse må bytte kollisjonsputer på førersidene.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Les også: