ADVARER: – En EU-kontroll sier ikke så mye om bilens tekniske stand. Det den forteller noe om, er hvorvidt bilen oppfyller myndighetenes krav til sikkerhet og miljø, sier Jan-Ivar Engebretsen i NAF. Her sjekker han tilstanden på et hjuloppheng. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
BREMSER: I undersøkelsen fra Dekra var elektronikk den største feilkilden. Av alle kontrollerte biler hadde 15,4 prosent problemer med bilens elektronikk. Her hjemme er det flest problemer med rust på bremser og på bremserør. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
BEST: Av alle bilene er det Mercedes E-klasse som har færrest feil uavhengig av kjørelengde. Hele 93,8 prosent av alle kontrollerte E-klasser kunne kjøre videre uten at det var påvist feil på bilen. Foto: Mercedes-Benz
UNDERSØK: Undersøk bruktbilen nøye før du kjøper den. Ikke glem å sjekke serviceheftet. Er det hull her, bør du gå videre til neste bil. Foto: Jan Harry Svendsen

Hybridbilen Toyota Prius går til topps i sin klasse når bilene med færrest feil listes opp. Men det er Mercedes-Benz E-klasse som totalt sett kåres til den beste bilen uansett kjørelengde i undersøkelsen til den tyske kontrollorganisasjonen Dekra:

1. Mercedes-Benz E-klasse (93,8)

2. Audi Q5 (90,0)

3. Mercedes-Benz GLK (89,1)

4. Volvo XC60 (88,9)

5. BMW 5-serie (87,8)

6. Audi A5 (87,1)

7. Audi A4 (87,0)

8. Mercedes C-klasse (86,9)

9. BMW X1 (86,5)

10. Skoda Superb (85,7)

Tallet i parentes angir hvor stor andel av bilene som var feilfrie i prosent.

Sier lite om teknisk tilstand

ADVARER: – En EU-kontroll sier ikke så mye om bilens tekniske stand. Det den forteller noe om, er hvorvidt bilen oppfyller myndighetenes krav til sikkerhet og miljø, sier Jan-Ivar Engebretsen i NAF. Her sjekker han tilstanden på et hjuloppheng. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

— Denne undersøkelsen er basert på helt vanlige EU-kontroller. Mange bruker denne kontrollen som et bevis på at bilen er i teknisk god stand, mens det den legger vekt på, er om bilen oppfyller kravene til sikkerhet og miljø. En EU-kontroll sier fint lite om den tekniske standen på en bil, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Ivar Engebretsen i NAF.Han mener at man ikke helt uten videre kan overføre resultatene fra undersøkelsen til Norge.

— Her forteller man hovedsakelig om problemer med biler i Tyskland. Selvsagt gir undersøkelsen en god indikasjon, men man må ikke glemme at vi i Norge har dårligere veier, salt – og vinter halve året. Derfor opplever vi at det er forskjeller på hvilke feil som oppstår på biler i Norge og ellers i Europa, forteller Engebretsen.

Elektronikk topper

BREMSER: I undersøkelsen fra Dekra var elektronikk den største feilkilden. Av alle kontrollerte biler hadde 15,4 prosent problemer med bilens elektronikk. Her hjemme er det flest problemer med rust på bremser og på bremserør. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

I undersøkelsen fra Dekra er andelen biler med feil på elektronikken 15,4 prosent. Det gjør elektronikk til den største feilkilden blant bruktbilene i undersøkelsen. Deretter kommer feil på bremser.Av alle bilene som var kontrollert, fikk 8,5 prosent anmerkning for feil ved bremsene. Feil på motor og omkringliggende aggregater utgjør 5,7 prosent, og er dermed den tredje største feilkilden blant de undersøkte bilene.

I Norge ser det annerledes ut. Her er det bremser som er det hyppigste problemet. Spesielt stort er problemer med rust på skiver og bremserør, men også ujevn bremsevirkning er et vanlig problem.

Feil med hjul og hjuloppheng kommer på en annenplass, mens feiljusterte lys er den tredje største feilgruppen på biler som EU-kontrolleres i Norge.

Solid E-klasse

BEST: Av alle bilene er det Mercedes E-klasse som har færrest feil uavhengig av kjørelengde. Hele 93,8 prosent av alle kontrollerte E-klasser kunne kjøre videre uten at det var påvist feil på bilen. Foto: Mercedes-Benz

Færrest feil av alle bilene i undersøkelsen, når man ikke tar hensyn til kjørelengde, har Mercedes-Benz E-klasse. Her rullet 93,8 prosent av de undersøkte bilene videre uten vesentlige feil.Audi Q5 havner på en annenplass med 90 prosent, mens Mercedes-Benz også tar tredjeplassen med GLK. Hele 89,1 prosent av sistnevnte forlot Dekras testsentre uten vesentlige feil og mangler.

Blant de ti mest feilfrie bilene uavhengig av kjørelengde var det bare Volvo XC60 og Skoda Superb som ikke kom fra Tyskland. Volvo-SUV-en endte på en fjerdeplass, med en feilfrihet på 88,9 prosent. Skoda Superb, med en feilfrihet på 85,7, prosent ble den tiende mest feilfrie bilen i undersøkelsen.

Toyota til topps

SOLID: Toyota Prius har få feil i undersøkelsen fra Dekra. Hele 94,6 prosent av Priusene med kjørelengde opp til 50.000 kilometer, var uten vesentlig feil eller mangler. Foto: Jan Harry Svendsen

Blant småbilene med en kjørelengde opp til 50.000 kilometer, er det Audi A1 som gjør det best. Andelen feilfrie A1 er på 93 prosent.I intervallet mellom 50.000 til 100.000 kilometer følger A1 opp med en feilfrihet på 87,4 prosent, mens Volkswagen Polo har færrest feil blant bilene i intervallet mellom 100.000 og 150.000 kilometer.

I kompaktklassen går Toyota til topps med Prius, både blant bilene med kort og lang kjørelengde. Antall feil på Prius øker likevel drastisk med kjørelengden: 94,6 prosent er feilfrie når de har en kjørelengde på opptil 50.000 kilometer, men bare 69,8 prosent av de kontrollerte Priusene er feilfrie når de har rullet mellom 100.000 og 150.000 kilometer.

Volvo gjør det bra

I mellomklassen gjør Volvo V60 og S60 det bra. Av disse bilene kjører 97,5 prosent videre uten anmerkninger blant bilene med kortest kjørelengde.

UNDERSØK: Undersøk bruktbilen nøye før du kjøper den. Ikke glem å sjekke serviceheftet. Er det hull her, bør du gå videre til neste bil. Foto: Jan Harry Svendsen

Bilmodellen er også best i intervallet fra 100.000 til 150.000 kilometer. Da passerer 90,7 prosent av Volvo S60/V60 gjennom kontrollen uten vesentlige mangler.Blant bilene i mellomklassen som har kjørt lengst (100.000–150.000 km), er det Audi A5 som klarer seg best. Av disse passerer 80,3 prosent uten mangler.

Ford C-maks er best blant fleksibilene i intervallet opp til 50.000 kilometer, med en feilfrihet på 93,1 prosent. Blant bilene med en kjørelengde på mellom 50.000 og 100.000 kilometer er det imidlertid Opel Meriva som har færrest feil.

Mercedes-Benz GLK gjør det best blant SUVene med kort kjørelengde, mens Audi Q5 kommer best ut blant bilene som har rullet mellom 50.000 og 150.000 kilometer.

Les også: