Torsdag formiddag la Forbrukerrådet frem forbrukerstatistikken for første halvdel av 2015. Tallene viser at Forbrukerrådet har mottatt 37.970 klager så langt i år. Det er ni prosent færre klager enn på samme tid i fjor.

Ikke overraskende er det fortsatt bilhandel folk klager mest på. Bil har vært på klagetoppen siden 60-tallet.

Nesten 5000 klagde på bil

Bilhandel har så langt i år fått hele 4915 henvendelser, mens henvendelser på husleie er 2325. Det er først og fremst bruktbilhandel mellom private som skaper mest frustrasjon, viser tallene.

— Vi er i kontakt med Statens Vegvesen om hvordan man kan avsløre blant annet kilometerjuks. Statens Vegvesen skal være nær en løsning for å gi slike opplysninger, opplyser Forbrukerrådet.

Pressekontakt, Martin Skaug Halsos, forteller at det er mange gamle bruktbiler som selges, og det skjer gjerne gjennom privatpersoner eller små firmaer. Problemet er både at kjøpers forventninger er for høye, og at selger ikke har gitt god nok informasjon.

— Skal man kjøpe en gammel bil bør man ta en titt på forhånd. Det er bedre å bruke et par tusen på en sjekk, enn å kunne tape hele bilen, sier Halsos.

De fleste klager på feil på bilen. For eksempel at motoren var dårligere enn man regnet med, mangel på utstyr, rustskader, eller elektronikk i bilen, forteller han.

Les også:

Viktig med husleiekontrakt

Når det kommer til husleie-problematikk, er det ofte problemer med depositum, eksempelvis mangel på egen depositumskonto. Det er også mye snakk om problemer knyttet til mugg og sopp.

-Veldig ofte hadde konflikten løst seg ved hjelp av en kontrakt, sier Forbrukerrådets leder, Randi Flesland.

På tredje plass kommer håndverkertjenester, med 1627 klager. Også bolighandel på bruktboligmarkedet skaper en del konflikt, viser tallene. Forbrukerrådet har fått 1419 henvendelser om det så langt i år.

Send oss gjerne tips!

Misfornøyde med flyselskapene

— Flyselskapene er ikke gode nok på å opplyse om rettighetene ved forsinkelse, sier Flesland.

Norwegian på 4. plass over selskaper totalt sett, mens SAS kommer på en 12. plass.

Viktig å klage

I 2014 fikk Forbrukerrådet stoppet det nettbaserte helsekostfirmaet Uno Life, som de fikk inn over 6000 klager på. I Forbrukerrådets statistikk dukker det fortsatt opp firmaer, gjerne innen helsekost eller inkasso, som sender regninger i posten på produkter man ikke har betalt for.

— Får du en ukjent regning i posten. Klag, sier Flesland.

Les også:

Mer om forbrukerrettigheter: