Med over 200.000 VSP-er på veien (voiture sans permis) ligger Frankrike klart i Europa-toppen for slike kjøretøyer. Disse kjøretøyene er en litt merkelig overlevning fra eldre tider som moderne tider og krav normalt sett ville regulert bort, men det har ikke skjedd.

I Frankrike er bilene du kan kjøre uten førerkort, fortsatt et populært fremkomstmiddel.

14-åringer

Noe av årsaken er en regelendring som kom på slutten av 2014. Da ble det nemlig mulig for ungdom helt ned til 14 år å få følelsen av å kjøre bil. Alt man trenger for å føle veiens frihet (ikke motorveier eller veier med fire felter), er et syv timers kurs, forsikring og man er i gang.

Regelendringen har ført til at bransjen nå har funnet et nytt marked – de aller yngste. Ifølge statskanalenTF1er nå to av ti VSP-førere ungdom.

Elever i videregående skole reagerer på at de får fravær når de tar kjøretimer i skoletiden:

45 km/t

På avstand ser en VSP ut som en hvilken som helst småbil. Men ser man nærmere – og spesielt under panseret — kommer forskjellene frem. Det er kun tillat med en motor på knappe 5 hk, men med en vekt på rundt 350 kg når man likevel den lovlige toppfarten på 45 km/t.

En typisk VSP. Foto: Stefan Kühn/Wikimedia Commons

Ryggekamera

Den største produsenten av såkalte VSP-er i Frankrike er Ligier. Navnet klinger godt hos alle som er interessert i motorsport. Ligier var på 70-tallet fast deltager i 24-timersløpet Le Mans og Formel 1-laget klarte i 1977 og karre til seg en seier ved Jacques Lafitte.

I dag er det ikke lenger hestekrefter som er hovedfokuset hos Ligier. Toppmodellen – også denne begrenset til 45 km/t – kan skilte med klimaanlegg, airbag og ryggekamera. Dette er riktignok ekstrautstyr og gir en heftig prislapp på rundt 18.000 euro (170.000 kroner).

En ny basismodell koster omtrent det halve av dette, men prisen er langt over budsjettet til en normal 14-åring.

Da blir den egentlige målgruppen foreldrene. Og for bekymrede foreldre er det ett argument som slår ut alle andre: sikkerhet.

Det koster kanskje skjorta, men det er langt tryggere enn at poden freser rundt på en moped.

Mer om unge i trafikken: