Dette er bilen Tesla tror kan løfte dem fra en nisjeprodusent til en stor aktør. Det er ikke lenge siden de kun hadde småskalaproduksjon av en liten sportsbil.

Tesla Model 3 er en sentral brikke i selskapets mål om å lage 500.000 biler i 2020. Noe som vil si at de må tidoble dagens produksjon.

I dag ruller det drøyt 100.000 Tesla-biler på veier over hele verden, og de skal ha kjørt 3,2 milliarder elektriske kilometer.

Det hele startet med Tesla Roadster som kom i 2008. Den ble laget i cirka 2500 eksemplarer frem til 2012. På den tiden hadde ikke Tesla noen offisiell import til Norge, dette kom først da det nærmet seg lanseringen av Model S.

Totalt ble det tatt inn 92 nye og ni brukte Roadster til Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Så å si alle disse ble tatt inn av parallellimportører.

Fra 2017 skal alle parkeringsanlegg ha dedikerte elbilplasser:

Model S ble sluppet i USA i 2012, og Norge fikk de første eksemplarene i august 2013, før noe annet europeisk land.

Da var prisen fra 446.000 kroner for Model S 60, mens Model S 85 startet på rett over 500.000 og Performance-utgaven lå rett under 600.000.

KJØRER SELV: Mot slutten av 2015 kom oppdateringen som gjorde at Tesla Model S kan kjøre selv. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Frem til i dag er det solgt vel 10.000 Model S i Norge. I mars 2014 ble det levert 1493 nye Model S, noe som da var rekord for én modell på én måned.

Rekorden har for øvrig senere blitt

Vi testet selvkjørende Tesla:

Norge viktig

Det første service— og salgsstedet var på Alna i Oslo.

– Vi har nå 13 salgs- og servicesteder, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.

Han sier at det i tillegg er det bygd 26 superladerstasjoner.

Tesla-sjef Elon Musk har ved flere anledninger sagt at Norge er et svært viktig marked for dem. Allerede før Model S var lansert, våren 2013, sa han dette til nettavisen E24 under et besøk her:

– Da vi fant ut at vi hadde tid til å stoppe innom ett sted på vei til den internasjonale bilutstillingen i Genéve, var jeg ikke i tvil. Det måtte bli hit. Vi kommer hit for å takke Norge.

Og denne er nyttig:

STARTEN: Bellonas Frederic Hauge foran en Tesla Roadster sommeren 2008. Den er britisk registrert og trolig identisk med den første demobilen Tesla viste i Norge. Foto: Sara Johannessen / NTB scanpix

Oppdateringer

Model S har jevnlig blitt oppdatert, mye av dette via nedlastinger.

I fjor høst ble den blant annet tilgjengelig med en semi-selvkjørende «Autopilot.» Effekten har også økt, men her har det vært kontroverser.

Flere kunder har klaget på at effekten ikke er i nærheten av de 700 hestekreftene som er oppgitt. Ifølge VG var det i desember nær 200 kunder som hadde klaget dette inn til Forbrukerrådet.

Gigafabrikk

Mot slutten av 2015 ble

den er ventet hit til sommeren. Innstegsmodellen 70 D vil ha en startpris på 709.000 kroner, noe som er 50.000 kroner mer enn en tilsvarende Model S.

Tesla går aldri selv ut med verken salgstall eller antallet ordrer, så det er uklart hvor mange som kommer til Norge. Denne bilen har såkalte

Mange er skeptiske til hvordan dette vil fungere når det legger seg snø eller is på taket.

For kunne bli storprodusenter bygger Tesla nå det de kaller «Tesla Gigafactory.» Dette gjøres for å møte den forventede etterspørselen av batterier når Model 3 er i produksjon.

– Innen 2020 vil Gigafactory nå full kapasitet og produsere flere litium ion-batterier i året enn det ble produsert over hele verden i 2013, sier Tesla i en melding.

Musk har i flere intervjuer den siste tiden sagt at Model 3 skal koste 35.000 dollar, tilsvarende 300.000 norske kroner.

– Det er en mindre versjon av Model S. Den kommer ikke til å ha så mange «bjeller og fløyter», og vil ha en langt lavere startpris. Planen er å omtrent halvere prisen, og jeg tror det blir den viktigste bilen vi kommer til å lage, fordi det kommer til å bli en svært fin bil til en gunstig pris, hevder Musk.

Leveringene starter mot slutten av 2017. Opptatt av Tesla? Da anbefaler vi disse sakene: