I et nytt parkeringsregelverk som trer i kraft fra 2017, blir det krav om at en del av parkeringsplassene skal ha ladepunkter for elbiler.

Hvor stor denne andelen skal være, er ikke spesifisert.

«Både private og kommunale parkeringsvirksomheter bestemmer selv om de vil tilby gratis parkering for elbiler», står det i det nye regelverket utformet av Samferdseldepartementet.

– Det er flott at det nå skal bli mulig å lade i hele Norge for dem som har kjøpt eller vurderer å kjøpe en utslippsfri elbil, sier Petter Haugneland i Norsk elbilforening, i en pressemelding.

Elbilforeningen mener samtidig at det er for tidlig å innføre betaling fra neste år, om den positive elbilutviklingen skal fortsette.

Grei oversikt:

Tre prosent elbiler

FORNØYD: Petter Haugneland i Norsk elbilforening liker det nye regelverket. Foto: Aksel Jermstad / Norsk elbilforening. Foto: Aksel Jermstad / Norsk elbilforening

– Fortsatt langsiktige fordeler for nullutslippsbiler vil på sikt gjøre det unødvendig å innføre kortsiktige krisetiltak som dieselforbud og datokjøring på dager med høy luftforurensing. Ganske enkelt fordi forurensingen vil gå ned med økende andel nullutslippsbiler. Vi har tidligere spilt inn at minst 10 prosent av parkeringsplassene bør ha lademulighet. Med den rivende utviklingen i elbilmarkedet bør andelen kanskje være enda høyere. Utbyggingstakten må ligge i forkant av behovet, sier Haugneland.I 2015 ble det registrert 25.779 nye elbiler i Norge, 17 prosent av alle nye personbiler. Denne andelen har holdt seg inn i 2016, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Totalt sett er cirka tre prosent av den norske bilparken på 2,6 millioner biler en elbil.

Han mener derimot at elbileierne ikke har noe problem med å betale for selve ladingen av bilene.

– For normallading er det snakk om 2 til 3 kroner per time i strømkostnader, sier Haugneland.

Over middels opptatt av elbil? Da anbefaler vi disse sakene: