Det er vanskelig ikke å la seg imponere av Tesla og elbilgründeren Elon Musk.På mange måter har de pekt nese til alle etablerte bilprodusenter, og de har klart det mange eksperter aldri trodde de ville klare.

Tesla er rebellen – som tør å ta bransjens lengste skritt innen teknologiutvikling.

Det begynte med en Lotus Elise. Tesla fjernet forbrenningsmotoren i den lille britiske sportsbilen, og inn kom batterier og en kvass elmotor. Resultatet var en elektrisk sportsbil med superkrefter.

Har de blitt lurt?

Rekkeviddeangst forsvant

På forhånd var det ikke få eksperter som hadde karakterisert det hele som en luftspeiling oppstått i heten i Silicon Valley, der hovedkontoret til Tesla lå. Men det skulle vise seg å være mye mer enn det.

For snart svirret ryktene om en større Tesla. Model S – en luksus-elbil med stor rekkevidde og et eget nettverk av superladere.

MODEL S: Også eldre utgaver av Model S kan utstyres med systemet. Teknologien er allerede på plass – alt du trenger å gjøre, er å oppdatere programvaren i bilen. Her er testbilen, en P90D. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

For etablerte bilbransjefolk, som ennå så på elbiler som noe underlig, hørtes det fortsatt ut som en ren science fiction-fortelling. Men dette var alvor. I dag suser Teslaene rundt omkring i kongeriket Norge, og ved hjelp av superladerne kan du lett kjøre distansen Oslo–Tromsø. Og nå tar Tesla et nytt skritt.

Elektronikken styrer

SPAK: Ved å rykke to ganger i denne spaken aktiverer du systemet. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Trafikken er tett denne dagen. Snart starter ettermiddagsrushet, men fortsatt ligger bilene rundt fartsgrensen. Instrumentene i Teslaen forteller meg at den er klar til å ta over.Spørsmålet er bare om jeg er klar. For første gang siden jeg begynte å kjøre bil, skal jeg la elektronikk styre. I 80 kilometer i timen...

Radarer, et kamera i frontruten og sensorer rundt bilen skal holde styr på trafikken jeg ellers har full kontroll over når jeg sitter bak rattet. Og alt som skiller meg fra fremtiden, er å trekke i en spak to ganger.

HENDENE PÅ RATTET: Enn så lenge har ikke Tesla noen sperrer i systemet som hindrer deg fra å slippe rattet – men begrensninger er allerede på vei. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Trafikken stilner, det blir færre biler, og jeg trekker i spaken. Først én gang for å aktivere den adaptive konstantfartsholderen. Så én gang til.

En advarsel dukker opp

De hvite linjene, som inntil nå har vist meg at bilen har full kontroll over hvor jeg ligger i veibanen, blir blå.

En advarsel dukker opp og forteller meg at jeg fortsatt har det fulle og hele ansvaret for sikkerheten, og råder meg samtidig til å holde hendene på rattet.

ADVARSEL: Tesla opplyser om at du som fører har det hele og fulle ansvaret – også når du aktiverer autopiloten. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Det gjør jeg også, og det som nå skjer, er nesten surrealistisk. Raskt sentrerer bilen seg mellom linjene. Rattet lever sitt eget liv mellom hendene mine. Teslaen styrer selv, følger veien og passer til og med på å holde avstand til nærgående bilister.Jeg gjør som Tesla sier. Sansene er fortsatt skjerpet. Jeg følger med. Men jeg kunne ha sluppet rattet helt og latt bilen kjøre til batteriet var tomt.

Vil ikke ha sjåfører i baksetet

Det frykter også Tesla. Advarselen om at du skal holde hendene på rattet, er ikke nok. En oppgradering av systemet er allerede på vei, for Tesla sitter ikke stille og ser på Youtube-videoer der folk setter seg i baksetet i 80 km/t mens de lar bilen kjøre selv.

Her er et eksempel på en slik Youtube-video:

Derfor kommer det begrensninger som skal øke sikkerheten og hindre enkelte fra å gjøre ting de absolutt ikke bør.

Systemet er imponerende effektivt – men ikke ufeilbarlig. Plutselig mister kameraet oversikten. Teslaen blir urolig og elektronikken usikker.

Med hendene på rattet og aktsomheten på plass er det ikke noe problem – men om man i en slik situasjon ikke følger med, kan konsekvensene bli alvorlige. Flere ganger i løpet av vår kjøretur måtte jeg ta over kontrollen.

Et steg nærmere autonom kjøring

KOMFORTABELT: Med et lett grep om rattet styrer Teslaen seg selv gjennom trafikken på motorveien, og setter du blinklyset på, skifter den selv kjørefelt. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Ingen har turt å gå like langt som Tesla i å la bilen kjøre selv, og systemet fungerer svært godt. Kjører du langt, er det ikke noen tvil om at det øker komforten.Men mest av alt er det imponerende når rattet selv lever i hendene dine, og når man ser hvilken presisjon bilen kjører med.

Ennå er vi et stykke unna den helautonome bilen – men med Teslas Autopilot har den rykket uendelig mye nærmere. Selv om sjåføren fortsatt er den som har det fulle og hele ansvaret.

Veg rett dekk:

Mer bilstoff finner du her: