Toyota kan melde om en voldsom vekst i solgte hybridbiler.

Så langt i år er det en økning på nær 50 prosent, og bilene med kombinasjonen bensin— og elmotor står nå for 83 prosent av deres personbilsalg.

– Hele 85 prosent av nordmenn som bestilte en Toyota personbil i februar, valgte hybrid. Vi ser en markant økning i hybridsalget i år, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Samtidig leverer merket bemerkelsesverdig like tall om man ser bakover, faktisk er 2016 det svakeste året siden 2010.

Fra 2010 til 2015 leverte de hvert år mellom 2739 og 2935 biler i løpet av de to første månedene av året, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I år er tallet for januar og februar 2480 biler.

Da den kom i 1976, var den en luksusbil i Norge:

Lanserer ny utgave av Prius

Også årstallene har vist seg svært stabile, og har endt på rundt 16.000 biler på ett år de siste seks årene. Olsen tror de vil øke litt i år.

– Salgsmålet i år er 18.000 biler totalt.

I disse dager lanserer Toyota en helt ny utgave av Prius i det norske markedet, som de regner med å levere 1000 av i år, og rundt 1800 neste år.

Espen Olsen sier at ordreinngangen så langt i år har vært veldig god, noe som ikke synes på statistikken, som kun tar med registrerte nye biler. Februar skal være den beste måneden på nye kundekontrakter siden mars 2011.

– Dette overstiger forventningene vi hadde med stor margin, og lover godt for resten av året, sier Olsen.

OPTIMIST: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota venter et bra salg i 2016. Målet om 18.000 personbiler er 2000 mer enn i fjor. (Foto: Toyota)

Satser på hydrogenbiler, ikke elbiler

Toyota har bestemt at de ikke skal satse på elbiler, i stedet har de troen på hydrogenbiler, som foreløpig ligger noen år frem i tid. Hybridbilene deres er heller ikke ladbare.

De siste årene har avstanden opp til Volkswagen økt kraftig i Norge. Sist Toyota var største personbilmerke var i 2009. I fjor var de nest størst, et hav bak Volkswagen, som endte med 26.344 personbiler mot 16.016. For det tyske merket er det elbilene som gjør det store utslaget.

Tar man vekk de elektriske bilene fra Volkswagens fjorårstall, ender det på 15.894 biler.

– Vi har ikke fokus på å bli største merke nå, med de rammebetingelsene som foreligger for tiden, sier Olsen.

Mer om el— og hybridbiler: