2015 var året da elbilbestanden i Norge passerte 60.000 biler. Men det var også året da de ladbare hybridene virkelig slo igjennom.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) var hele 6294 ladbare hybrider solgt i Norge ved utgangen av november.

Det betyr at salget av ladbare hybridbiler har økt med formidable 315,4 prosent på ett år.

Rekkeviddeangst?

5,2 millioner Priuser

Selv om det kan virke slik, er ikke hybridbiler noen nyhet. Allerede i 1997 ble den første serieproduserte hybridbilen lansert i Japan, og dermed begynte eventyret om Toyota Prius.

Men starten var ikke så god. Ved utgangen av 2003 var det ikke solgt mer enn 160.000 Prius fordelt på Japan, Nord-Amerika og Europa. Det er mindre enn antallet Porscher som har forlatt fabrikken så langt i år.

Men salget tok seg opp, og i juli i år passerte Prius 5,2 millioner enheter.

PIONER: Toyota Prius var den første serieproduserte hybriden i verden. Til nå er det solgt over 5,2 millioner eksemplarer av bilen. Foto: JAN HARRY SVENDSEN/NTB Scanpix

Men forbruket på hybridene er høyere enn oppgitt

Her hjemme er det de ladbare hybridene som er mest populære. Bilene har en relativt stor batteripakke som gjør at de kan kjøre lengre distanser uten å starte forbrenningsmotoren.

— Fordelen med ladbar hybrid er at de daglige småturene som oftest kan unnagjøres uten at man trenger å starte forbrenningsmotoren. I tillegg har man rekkevidden til en tradisjonell bil med forbrenningsmotor når man skal kjøre langt, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han understreker imidlertid at det er viktig å være klar over at forbruket på denne typen hybrider er langt høyere enn hva som står i brosjyren.

— For å få maksimalt ut av denne biltypen må du lade den når du ikke bruker den. Sluntrer du unna her, mister du forbruksfordelene og sparepotensialet som disse bilene har. I tillegg har noen av dem mindre bagasjerom fordi batteriene tar plass, forklarer Engebretsen.

Tesla vil ikke ha sjåføren i baksetet:

PLUGG: Audi A3 e-tron har samme drivlinje som den ladbare Golf GTE. Foto: THOMAS LARSEN, NTB/SCANPIX

Begrenset rekkevidde

Forskjellen på en ladbar hybrid og en hybrid er i første rekke størrelsen på batteriet og at vanlige hybrider ikke kan lades opp når de står parkert.

— Hybridene lader batteriet når du bremser og når du ruller ned en bakke, akkurat som i en ladbar hybrid. Men noen ekstern ladeport har disse bilene ikke, forteller Engebretsen.

Samtidig er rekkevidden på strøm svært begrenset. Ofte kommer du deg ikke mer enn noen få kilometer i lav hastighet før forbrenningsmotoren må tre støttende til.

Det finnes også såkalte milde hybrider, men de er ikke særlig utbredt her hjemme. Honda hadde noen modeller i programmet, blant annet Civic og Jazz – men i dag er disse variantene borte.

— Elmotoren i en mild hybrid er ikke kraftig nok til at den kan drive bilen alene. Dermed går forbrenningsmotoren hele tiden mens du kjører. Elmotoren blir kun en hjelpemotor for forbrenningsmotoren. Dermed er også sparepotensialet svært begrenset, sier Engebretsen.

KOBLE TIL: For å få maksimal utnyttelse av batterikapasiteten og for å redusere forbruket så mye som mulig, må du lade når du kan med en ladbar hybrid. Foto: THOMAS LARSEN/ NTB scanpix

Ingen fordeler

— I tillegg har vi elbilene med rekkeviddeforlenger. Opel Ampera var en slik bil, og BMW i3 kommer også i en slik utgave. Disse bilene drives utelukkende av elektrisitet, og det er ikke noen forbindelse mellom motoren og drivverket. Når batteriet går tomt, starter forbrenningsmotoren som igjen driver en generator. På den måten produseres strøm slik at man kan fortsette kjøreturen, sier Engebretsen.

En elbil med rekkeviddeforlenger er kort fortalt en elbil med hjelpemotor. I praktisk bruk blir den lik elbilen, og når du parkerer må du lade.

— Selv om disse bilene fungerer og kjører som elbiler, har de ikke noen av elbilens fordeler. Dermed kan man ikke kjøre i kollektivfeltet, og man må betale bompenger, sier Engebretsen.

Det samme gjelder de ladbare hybridene. Heller ikke de nyter de rene elbilenes fordeler.

SPORTSBIL: Ladbare hybrider trenger ikke å være kjedelige. BMW i8 er ladbar og leverer solid kjøreglede. Foto: BMW

Lavere verditap

Lavere forbruk – og muligheten til å kjøre helelektrisk med en ladbar hybrid – betyr ikke bare at du sparer miljøet. Også lommeboken lever godt med en ladbar hybrid i garasjen.

— Vi forventer at en ladbar hybrid holder seg generelt bedre i pris etter fire år og 80.000 km enn den samme modellen med tradisjonell, fossil drivlinje, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge.

Han peker på at man får mye bil for pengene, samt at miljøaspektet er attraktivt for mange.

LUKSUS: Også digre luksusbiler leveres som ladbare hybrider. I tillegg finnes det en rekke større SUV-er med denne teknologien. Foto: MERCEDES

Blir bedre

Han mener at fremtidens ladbare hybrider vil bli enda bedre enn dagens biler, men har ikke den store troen på elbiler med rekkeviddeforlenger.

— Disse bilene matcher dårlig med det avgiftsregimet vi nå har i Norge. Dette bidrar til at anskaffelsesprisen blir vesentlig høyere enn ved tilsvarende ren elbil, hvilket nok ikke vil betale seg fullt ut når bilen skal selges igjen, sier Marthinsen.

Opptatt av elbil og/eller hybridbiler? Sjekk ut disse sakene:

Har du lurt på hvilke bokstavkombinasjon elbilenes skilt skal ha når det snart blir tomt for EL-skilt?