SPORTSVETERAN: Oslo Tord Christian Dønnum viser stolt frem en Mazda RX7 1985-modell som han nettopp har tatt inn i landet. Foto: Mia Sandberg Foto: Mia Sandberg
KLASSISK CADILLAC: Tord Christian Dønnum, importansvarlig ved Bil Invest Oslo, har nettopp hentet en 1985 Cadillac Eldorado med kun 22 000 miles på speedometeret. – Cadillac er en garantert fulltreffer på det norske markedet. Men jeg er mer opptatt av eksemplarets tilstand enn selve merket når jeg er på biljakt i utlandet, sier Dønnum. Foto: Mia Sandberg Foto: Mia Sandberg
KLASSE: Mercedes 500 SEC er en tidløs klassiker. Og denne velholdte 1985-versjonen er nå veteranbil. Foto: Mia Sandberg Foto: Mia Sandberg
NY PORSCHE? Langt ifra. Denne er fra 1985, type 944. FOTO: Bull-Doser / All Rights Released / http://commons.wikimedia.org/wiki/File:'82-'85_Porsche_944.JPG
LEGENDE: En 1985 Chevrolet Corvette er blant årets nye veteranbiler. Motoren er oppgradert i forhold til til året før, hvilket for noen kan gjøre nykommeren hakket mer attraktiv. FOTO: Barnstarbob / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 & GFDL
FRANSK OG KANTETE: Selv Citroën ga etter for en mer fremtidsrettet, funksjonell design i 1985 – her en BX4 TC.FOTO: © Croquant / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 & GFDL
SPISS SVENSKE: Innen 1985 var Volvo godt i gang med å redesigne uttrykket fra å være trygg og «boksete» til trygg og spissere. Her en ’85 740 GL. FOTO: OSX / http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_700_Series

Ikke bare betyr den såkalte 30-årsregelen at en klassiker fra 1985 nyter godt av sterkt reduserte bilavgifter.

Regelen gjør også sitt til at en rekke modeller som knapt var å få kjøpt i Norge som nye, blir importert og finnes i stadig større utvalg: Chevrolet Corvette, Cadillac Eldorado, Ford Mustang, Porsche 928, Mazda RX7. Er jappetiden din ting, har du med andre ord gode muligheter til endelig å realisere bildrømmen.

Plakater på gutterommet

– Som oftest er det de bilene man siklet etter i ungdommen som man senere kjøper som veteranbil. For oss i 40-åra blir dermed 1970— og etter hvert 1980-tallet mest aktuelt. Det er jo disse bilene vi hadde plakater av på gutterommet, sier Tord Christian Dønnum, importansvarlig ved Bil Invest Oslo.

Han reiser USA på kryss og tvers flere ganger i året på jakt etter velholdte klassiske biler for det norske markedet.

– Det er noen åpenbare fulltreffere fra denne perioden, for eksempel Corvette og alt av Cadillac. Men det finnes interesse for så å si alle typer veteranbiler. Fra min vinkel er det mer viktig med kvaliteten på et gitt eksemplar enn biltypen som sådan, forklarer han.

SPORTSVETERAN: Oslo Tord Christian Dønnum viser stolt frem en Mazda RX7 1985-modell som han nettopp har tatt inn i landet. Foto: Mia Sandberg Foto: Mia Sandberg

Dønnum har gjennom årenes løp importert flere hundre biler, og mens vi besøker butikken, ankommer han fra Oslo tollager med både en Cadillac Eldorado og en Mazda RX7.Siden begge er 1985-modeller, slipper han engangsavgiften og behøver bare å betale moms og vrakpantavgift, noe som kan representere en besparelse på alt fra noen tusen opptil i teorien flere hundre tusen kroner, avhengig av biltype.

– Klart det kan være mye å spare på veteranbil, men jeg vil ikke uten videre anbefale folk å importere selv. Det krever kunnskap, både om bilene, kjøpsprosessen, frakt og regelverk. For eksempel kjøper jeg aldri biler usett, jeg har gode kontakter og henter de fleste bilene der det er tørt året rundt, som i California og Nevada, forklarer Dønnum.

Moderne klassikere

FRANSK OG KANTETE: Selv Citroën ga etter for en mer fremtidsrettet, funksjonell design i 1985 – her en BX4 TC.FOTO: © Croquant / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 & GFDL

Hvor klassisk 1980-tallsdesign kan sies å være, kommer selvsagt an på øyet som ser. Men det er ikke til å komme forbi at selve veteranbilbegrepet blir utfordret av 1980-tallets stort sett masseproduserte og aerodynamikk-fikserte kjøretøyer.Endringene i både design, spesifikasjoner og kjøreegenskaper er blitt mindre de siste 30 årene enn fra for eksempel 1955 til 1985. – Utviklingen har utvilsomt flatet ut, sier Sven Erik Bjørnrud, styremedlem i Norsk veteranvognklubb.

– I 1958 kjørte jeg for eksempel en russebil som var ’28-modell, og vi syns da at den var veldig gammel. Bilene fra 1980-tallet er langt mer slitesterke enn tidligere veteraner, de består av mer moderne, holdbare komponenter, har gått på bedre olje og er følgelig langt mer kjørbare i dag, forklarer Bjørnrud.

Som hverdagsbil?

At såpass moderne biler slipper billig unna på avgiftsfronten, får en kanskje til å leke med tanken på å bruke en ung veteran – eller «youngtimer» – som hverdagsbil.

Ta for eksempel Mercedes W124 sedanutgaven, som i mange år var taxinæringens driftssikre favoritt, og som har 30-årsdag i år. Noen har gått over én million kilometer og går fortsatt! Det er fullt lovlig med «hverdagsveteran», men en får ikke fordelen av den svært rimelige veteranbilforsikringen (gjerne begrenset til 100 mil i året).

– Dessuten er det litt illojalt mot ordningens intensjon. Veteranbiler er kultur på hjul, som skal bevares! Gamle biler tåler ganske enkelt ikke norsk vinter, blant annet på grunn av stålkvaliteten (resirkulert), og vil raskt ruste på våre saltede veier. Nei, skaff deg heller en bil du kan glede deg over på fine sommerdager, sier Bjørnrud .

Ikke «gjør det selv»

LEGENDE: En 1985 Chevrolet Corvette er blant årets nye veteranbiler. Motoren er oppgradert i forhold til til året før, hvilket for noen kan gjøre nykommeren hakket mer attraktiv. FOTO: Barnstarbob / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 & GFDL

1985 var året da Mikhail Gorbatsjov ble russisk president, og verdens pop-elite stilte opp på den globalt TV-overførte støttekonserten Live Aid. Fra dette året trekker Bjørnrud frem Mercedes SL-serien, Corvette og Porsche 928/944. Dette er biler med nokså tidløs wow-faktor, og som det finnes mange gode eksemplarer av og reservedeler til. — Hva er viktigst å se etter når man skal kjøpe veteranbil?

— Rust! Det kan bety døden for gamle objekter, i hvert fall betyr det store utgifter. Kilometerstand forteller ikke nødvendigvis så mye hvis ikke det følger med grundig dokumentasjon. Først og fremst vil jeg anbefale å kjøpe ferdigrestaurert/velholdt bil. Restaureringsprosjekter tjener du ingenting på, så sant du ikke er i stand til å gjøre alt selv, advarer han.

Dyrt er billigst

NY PORSCHE? Langt ifra. Denne er fra 1985, type 944. FOTO: Bull-Doser / All Rights Released / http://commons.wikimedia.org/wiki/File:'82-'85_Porsche_944.JPG

Rent økonomisk er det relativt sett mest å spare ved å kjøpe en retroklassiker innen luksussegmentet. Hva med en Rolls-Royce eller en topputstyrt Porsche 911 Carrera? Sistnevnte vil fort koste deg fra 300.000 kroner og oppover, men med tanke på at en splitter ny gjerne havner godt over 1,5 millioner, vil veteranstatusen for mange bety forskjellen på en uoppnåelig drøm og litt velanvendt arv.— Ikke glem at en del veteranbiler kan sees på som en investering. Noen kan stige betraktelig i verdi – blant annet visse Porsche-modeller, sier Thomas Schulte, eier av nisjebilforretningen Classic 9 i Oslo.

Han formidler stadig flere biler til rene samlere i inn- og utland. Han syns imidlertid ikke at bil som investeringsobjekt er noen udelt positiv trend.

— Jeg har jo bildilla, og mener biler helst skal brukes og vises frem i stedet for å stå lagret som dødt investeringsobjekt i det uendelige. Men selv for oss som faktisk liker å kjøre bilene våre, behøver ikke en gammel klassiker være noe tapssluk, den kan utmerket godt holde sin verdi, og mer til, sier han.

Les også: