– Vi var skuffet i oktober, men nå har heldigvis den lovende bilavgiftspakken fra revidert budsjett i vår kommet inn i budsjettet for 2016, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun er spesielt fornøyd med at de nye avgiftene vil stimulere til en mer miljøvennlig og trafikksikker bilpark ved at avgiftstrykket flyttes fra vekt og effekt til bilens eksosrør.

Billigere

Ifølge NAF er avgiftspolitikken avgjørende for å få folk til å ta riktige valg, og nettopp avgiftspolitikken er viktig for å få skiftet ut miljøskadelige og lite trafikksikre biler.

FORNØYDE: NAF er fornøyde med de nye bilavgiftene, der avgiftsberegningen skal flyttes fra bilens egenvekt og effekt til hva som kommer ut av eksosrøret. (Foto: NAF)

– Bilavgiftene har stått på stedet hvil de siste to årene. Etter fremleggelsen av budsjettet tidligere i høst, fryktet vi at det ville fortsette med det for tredje år på rad, sier Sagedal.Derfor er NAF nå godt fornøyd med at biler med lave utslipp og mye sikkerhetsutstyr blir billigere.

– De nye avgiftene er bra for miljø, klima og trafikksikkerhet, fastslår Sagedal.

Tesla vil ikke ha sjåføren i baksetet:

Jubler ikke

Men om NAF er fornøyd med de nye bilavgiftene i statsbudsjettet, står ikke jubelen i taket hos miljøorganisasjonen Zero. De mener samarbeidspartiene skyver på viktige klimagrep.

Spesielt skuffet er Zero over at ikke fossile biler og drivstoff blir dyrere.

­– Politikerne utsetter grep som virkelig kunne fått fart på et grønt skifte, nemlig å gjøre fossile biler dyrere og øke avgiftene på fossile drivstoff. Det er grep som må på plass om man skal klare å få bilparken tilnærmet utslippsfri i 2030, sier Marius Holm, leder i Zero.

Opptatt av elbil og/eller hybridbiler? Sjekk ut disse sakene:

Har du lurt på hvilke bokstavkombinasjon elbilenes skilt skal ha når det snart blir tomt for EL-skilt?