Mattene på gulvet i baksetet i er dypere enn vegg-til-vegg-teppene som dekorerte norske gulv på 70-tallet.

Jeg lener meg tilbake i baksetet, og frigjør nettbrettet fra midtkonsollen. Med et knappetrykk sender jeg passasjersetet foran meg fremover og blender vinduene.

Tysk origami får forsetet til å folde seg sammen, samtidig som baksetet lydløst inntar liggeposisjon. Så felles fotskammelen ut fra seteryggen foran meg, mens skjermen justeres for optimal lesbarhet.

Jeg ser opp på glasstaket. Avansert lysdesign får det til å se ut som en himmel full av stjerner. Selvsagt kan du selv justere hvilken farge du vil ha på stjernehimmelen i testbilen som har en prislapp på nesten 2,2 millioner kroner inkludert ekstrautstyr for en halv million.

FIREHJULSDRIFT: Testbilen har firehjulsdrift. Litt snø er derfor ikke noe problem, og på tørt underlag kjører den sportslig om du vil det. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Luktpatroner

Livet slik det leves på denne plassen er nær perfekt. Foran oss summer en V8-er med doble turboladere, som planter sine 450 hestekrefter ned i asfalten via verdens mykeste girkasse og firehjulsdrift.

KRAFTFULL: V8-eren har doble turboladere – og yter hele 450 hestekrefter. Dermed akselererer kolossen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Men du hører lite til stemplenes slag og turboenes hvin her inne. Selv ikke luften som passerer det 5,2 meter lange karosseriet, etterlater noen form for støy – og dekkenes rulling mot den våte asfalten er heller ikke noe som sjenerer.Så er det duftene fra ventilasjonsanlegget. Valget står mellom duft av frisk ørken, eller den noe tyngre og mer seriøse duften av mørkt treverk.

Tesla vil ikke ha sjåføren i baksetet:

Sportsprogram

Over til førerplassen. Aldri har over ti kvadratmeter med bil flyttet seg så smidig. Aktiver Comfort Plus, som programmet heter, og du belønnes med snaut to tonn bil som mest av alt forserer veibanen som om den skulle være et flyvende teppe.

Selv manglende veimillioner, hull og skjøter klarer ikke å sabotere de myke bevegelsene fra det ekstremt komfortable understellet.

UENDELIG LUKSUS: Fotskammel, lys i B-stolpene og bord. Luksusen i baksetet tar knapt noen ende – og når du skrur på massasjen, er det hele komplett. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Det virker som en motsigelse. Men denne luksuslimousinen har faktisk et sportsprogram. Ett knappetrykk er alt som skal til før kanapeer og stetteglass i baksetet blir utfordrende å holde styr på. Jeg trykker.Instrumentene endrer form og fasong. Rolige hvite instrumenttavler blir travle og røde. Turtallet øker, og lyden fra eksosen som har vært helt fraværende, blir tydelig og aggressiv. Understellet stives opp, og styringen blir mer direkte. Gassresponsen blir knivskarp.

Det er forbløffende hvordan bilen eter svinger og spytter dem ut i bakspeilet. Hvordan denne kolossen av en bil krymper, og hvordan den griper om asfaltens knudrete overflate – selv om det selvsagt er en form for kjørestil som ellers bryter totalt med hva denne bilen skal være.

Vift bort anrop

Derfor går jeg tilbake til komfort, og begynner å utforske bilens teknologinivå. Det mest imponerende er geststyringen – altså styring via håndbevegelser i luften.

GESTSTYRING: Vifter du med fingeren, kan du juster volumet – og like enkelt kan du vifte innkomne telefonsamtaler tilbake til cyberspace. Geststyring er noe av det nye ved bilen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Fortsatt har BMW et stykke igjen før det fungerer hundre prosent, men følelsen av å bare kunne vifte bort innkommende anrop er god. Faktisk så god at man gjerne gjør det med vilje, for så å ringe opp igjen.Justering av lyden i stereoanlegget er nesten like morsomt. Alt du trenger å gjøre, er å snurre fingeren medurs i løse luften for å øke volumet. Snurr andre veien, og lyden dempes. Passasjerer kan bli målløse av mindre magi enn dette.

Passer på

Å sitte bak rattet eller i baksetet på en luksusbil på dette nivået er spesielt. Det er avslappende, samtidig som det distanserer deg fra verden rundt. Som i en kokong suser du gjennom landskapet, mens teknologien passer på.

FØRERMILJØ: Heller ikke bak rattet lider man noen nød. Trass i et utall funksjoner er førermiljøet oversiktlig. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Akkurat som nå: På motorveien innover mot Oslo lar jeg bare tommelen hvile på rattet. Bilen følger selv veien, og tilpasser avstanden til bilene foran. Alt jeg trenger å gjøre, er å holde oppmerksomheten oppe. Stor oversikt:

Drypper nedover

I dag representerer BMW 750Li det ypperste i luksus fra BMW. Bilen er mer enn bare en luksusbil, denne typen biler er også utstillingsvinduer. Det er her man samler all sin teknologiske knowhow og alle sine talenter.

Derfor er luksusbilene noe mer enn bare et middel for å komme seg fra A til B med den største grad av komfort, de forteller også hva som blir tilgjengelig av teknikk fremover i tid.

NETTBRETT: Ved hjelp av et nettbrett kan du styre en rekke funksjoner komfortabelt fra baksetet i bilen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Derfor er det ikke så veldig lenge før du kan vifte bort telefonsamtaler i en BMW 5-serie eller snurre litt på fingeren for å justere volumet i en 3-serie.Den eneste forskjellen er at systemene vil være enda bedre utviklet når de finner veien nedover i modellrekkene. Men selv om teknologien drypper nedover, er komforten og luksusen forbeholdt 7-serien.

Tøff luksuskamp

BMW er ikke alene om å lage biler i denne klassen. Porsche har Panamera i lang versjon. Det har også Audi og Mercedes, og fra Japan kommer Lexus. Alle biler som representerer det ypperste av teknologi, komfort og luksus, men enn så lenge er BMW alene med geststyring av funksjoner.

Mercedes er foreløpig den eneste som tilbyr en ladbar hybrid i denne klassen, mens Lexus siden mange år har kunnet tilby sin LS600 h med hybridteknologi.

Over BMW 750Li finnes det også en klasse. Der regjerer Rolls-Royce, Bentley og Mercedes med sin nye Maybach.

SMART NØKKEL: Fra nøkkelen kan du lese av om bilen er låst eller ikke, og du kan starte varmeapparatet. Senere kan du også kjøre bilen inn og ut av garasjen ved hjelp av nøkkelen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix