For noen uker siden bestilte Renate Jacobsen (27) tur-retur fra Oslo til Bergen for sommerferien. Reisen med SAS til Bergen hadde en registrert gratis kolli.

Søndag oppdaget hun at reisen tilbake til Oslo, denne med Norwegian, ikke hadde registrert

.

— Da jeg kontaktet Norwegian, sa de at jeg burde bestille kolli over nettet, siden det er billigere enn på flyplassen. Prisen de oppga var 200 kroner, forteller hun til Bergens Tidende.

Men det viste det seg raskt at det ikke ble. De 200 kronene hun var forespeilet, var blitt til 264. — Jeg gikk inn på den siden der man bestiller setereservasjon og bagasje, og valgte 24 kilo kolli, som utgjorde 264 kroner. Men da jeg bekreftet kortinformasjonen, ble skriften plutselig ti ganger større, og jeg oppdaget at det var snakk om 264 euro. Dette lille eurotegnet var umulig å oppdage før kjøpet, sier Renate.

INGEN BAGASJE: På returbilletten fra Oslo til Bergen, stod det «Ingen bagasje», noe som gjorde at Renate måtte gå inn for å bestille dette. Det viste seg å bli dyrt. Foto: Skjermdump/Privat

— Misvisende informasjonHun gikk raskt inn i nettbanken, der det var blitt trukket 2500 kroner fra kontoen. Straks ringte hun Norwegian kundeservice.

— De sa at de ikke kunne returnere pengene tilbake meg, fordi dette var et slags tilleggskjøp. Så sa de at regler er regler, forteller Renate til BT.

Hun synes det er merkelig at denne prisen plutselig var i euro, da alt annet hadde vært oppført i norske kroner.

— Dette er misvisende informasjon. Dessuten kan alle trykke feil. Jeg lurer på om bagasjen hadde kostet 2500 kroner på flyplassen også, sier hun.

Dette gjør du hvis uhellet er ute:

Men det er ikke sikkert du har krav på noe som helst:

— Helt forgjeves

Ifølge Jacobsen sto det «ingen bagasje» på billetten, men fra flyselskapet fikk hun deretter vite at hun kunne ha tatt med seg bagasje likevel.

De 2500 kronene var altså helt forgjeves.

— Jeg brukte 500 kroner på selve flyreisen, og kunne reist til Bergen fem ganger for 2500 kroner, sier hun oppgitt.

KOSTBART: 2504,31kroner ble trukket fra Renate sin konto etter at hun skulle registrere bagasje på flyturen fra Bergen til Oslo søndag. Foto: Skjermdump/Privat

Reisen var bestilt gjennom Tripsta, et gresk, nettbasert reisebyrå som tilbyr billige flybilletter verden over. De mener at Norwegian er ansvarlige, ettersom Jacobsen kontaktet og bestilte bagasje hos Norwegian.— Dersom du har fullført din booking på Tripstas nettside, er det ikke mulig å kjøpe ekstra bagasje hos oss i ettertid. Mest sannsynlig har kunden gjort dette på Norwegian sine sider, sier Niki Ntirli, kommunikasjonsspesialist i Tripsta.

Renate mener også at siden hun bestilte bagasje på, var Norwegian sine egne. E-posten hun fikk fra dem etter kjøpet, viser Norwegian.com.

Har du fått med deg denne?

MISVISENDE INFORMASJON: Renate reagerer på at euro-tegnet nesten ikke var synlig. - Alle kan jo trykke feil. Jeg kunne reist til Bergen fem ganger for dette beløpet, sier hun. Foto: Fred Ivar Klemetsen

Norwegian skal undersøke sakenIfølge presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, har Renate sannsynligvis kjøpt den rimeligste billetten, uten setereservasjon eller bagasje.

Det krever tilleggskjøp dersom man ønsker dette senere.

— Det høres ut som om noe har gått galt under bookingen hennes. Beløp skal ikke være oppført i euro hvis man booker på den norske siden, og prisen for bagasje mellom Bergen og Oslo koster ikke 2500 kroner, sier Holmbergh Jacobsson.

Sjekk denne:

Prisene varierer etter strekning, men da Holmbergh Jacobsson selv forsøkte å booke bagasje, ble prisen for strekningen Bergen-Oslo oppgitt til å være på 75 svenske kroner.

Å betale for bagasje på flyplassen koster 200 kroner.

— Det er vanskelig å si hva som kan ha skjedd, uten å vite noe om bookingen hennes. Men dersom det har oppstått en feil, vil hun selvsagt få tilbake pengene, sier Holmbergh Jacobsson.

Hun sier at Norwegian nå vil undersøke saken nærmere.

— Jeg anbefaler henne å kontakte vår kundeservice igjen. Det viktigste for Norwegian er å ha fornøyde kunder, sier Hombergh Jacobsson.

Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet?

Forbrukerrådet: — Vær obs på endring i vilkår

Forbrukerrrådet anbefaler folk å dobbeltsjekke alle vilkår under nettkjøp, inkludert vilkår som gjelder endring av billett.

— Når man bestiller gjennom et reisebyrå, er det deres vilkår som gjelder, og ikke flyselskapets, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet Hordaland og Sogn og Fjordane.

Fikk resevert reisen dobbelt - i over én uke:

Kleppe Marken anbefaler Jacobsen å sende inn en skriftlig klage.

— Er det noen angrerett på nettbasert tilleggskjøp, dersom man for eksempel har trykket feil?

— Det er ikke nødvendigvis angrerett på disse tingene. Norwegian tilbyr en fire-timers angrerett, mens SAS tilbyr 24 timer. Angrerett kan endre seg etter vilkårene til et reisebyrå, og man må generelt være obs når man bestiller gjennom et billigselskap, sier Kleppe Marken.

Les mer om reise og forbrukerrettigheter: