Maria Fürst (40) var på høstferie med mann og to døtre i San Francisco. Like før de skulle fly hjem til Norge fra Oakland i helgen, forsto Fürst at hun hadde spist et produkt med spor av nøtter ved en feiltagelse.

Hun har nøtteallergi, og bestemte seg for å si fra til bakkepersonalet om det. Hun spurte blant annet om de hadde EPI-pen om bord, fordi den hun selv bar på seg hadde gått ut på dato.

Bakkepersonalet fant ut at det var adrenalinsprøyte om bord, men at ingen i kabinbesetningen visste hvordan de skulle håndtere den.

Selv om Fürst presiserte at hun følte seg fin, og at hun kunne håndtere en EPI-pen selv, så ble personalet i tvil om de kunne ta henne med. 10 minutter før avgang bestemte kapteinen at hun ikke fikk reise, og hun fikk velge om mann og barn skulle bli igjen i California eller reise hjem.

— Det rareste i argumentasjonen deres var at jeg selv måtte sørge for at jeg hadde medisinene i orden. Men det gjorde jeg jo ved å spørre om de hadde en ekstra sprøyte om bord. Jeg forstår ikke hva som er forskjell på om jeg bruker deres penn eller min egen, sier Fürst.

Hva slags rettigheter har du egentlig på reisen?

Koffertene ble satt i land

Familien bestemte seg for å reise hjem, mens Fürst måtte bli igjen.

Kapteinen ønsket heller ikke de fire koffertene om bord av sikkerhetsmessige årsaker, så de ble lasset av. Etter at sjokket la seg beskrev hun hele hendelsesforløpet i et Facebook-innlegg som har fått mye oppmerksomhet de siste to døgnene.

ALLERGI: Maria Fürst etterlyser en enklere måte å melde fra om allergi på. - Hva med en knapp når en bestiller reisen? Slik det tilbys med mat. Det hadde gjort ting mye enklere, sier hun. Foto: NTB scanpix

Hun ønsker svar av Bjørn Kjos og Norwegian på hvorfor de har medisinsk utstyr om bord når kabinpersonalet ikke kan håndtere det.— Vi kan ikke garantere at vi har relevante medisiner om bord eller at personalet kan administrere dem. Noen medisiner om bord bør også kun benyttes av medisinsk personale. I tilfeller der en person har nøtteallergi, vil kabinpersonalet annonsere at det ikke blir nøttesalg om bord og anbefaler at medpassasjerer ikke spiser medbrakte produkter som kan inneholde nøtter. Vi kan imidlertid ikke garantere at våre flyvninger er helt nøttefrie, til tross for at nevnte tiltak iverksettes, sier kommunikasjonssjef Daniel Pilpel Kirchhoff i Norwegian.

Norwegian opplyser videre at de har retningslinjer for passasjerer med nøtteallergi som skal sikre en trygg flyvning. Men det kreves at den reisende med nøtteallergi meddeler kontaktsenteret før avreise, samt har med seg egne medisiner hvis det trengs.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

- Flyselskapet burde ta bedre tak i

Situasjonen er en klassisk problemstilling, mener Astma- og allergiforbundet. De har arbeidet for å få nøttefrie flyvninger i Norge. Assisterende generalsekretær Bo Gleditsch i Astma- og allergiforbundet mener flyselskapet må ta bedre grep om rutinene sine.

— Å ha en adrenalinsprøyte tilgjengelig er ikke å ta hensyn dersom ingen i personalet har kunnskap om hvordan man skal sette den. Dette er noe det relevante flyselskap opplagt bør ta bedre tak i, mener Gleditsch.

— Historien som skisseres her, er en optimalt uheldig situasjon som i våre øyne springer ut fra en klassisk problemstilling; frykten for det man ikke har tilstrekkelig kunnskap om. Den allergiske må bære hovedansvaret for sin egen allergi, det kommer man dessverre ikke utenom, men samfunnet rundt bør forventes å ta berettigede hensyn. Og det er dette siste det gjerne skorter litt på, sier han.

Det kan bli kostbart å bli syk på reisen:

Kapteinen har siste ord

Passasjerene har selv ansvaret for å formidle om allergier når de skal fly, slik Fürst sier hun gjorde.

— Det er kapteinen som har det overordnende ansvaret for alles sikkerheten om bord, og tar den endelige beslutningen. Passasjerer må opplyse om nøtteallergi, for å unngå slike situasjoner, sier Kirchhoff i Norwegian.

Servering av peanøtter og nøtter om bord er relativt vanlig, så Astma- og allergiforbundet råder allergikere til å gi beskjed til kabinpersonalet slik at de kan ta forholdsregler.

— Selv om de aller fleste har milde til moderate symptomer på sin allergi, vil allikevel flyturen bli ganske ubehagelig hvis man er så uheldig å bli eksponert. Det er ett relativt enkelt grep å fjerne for eksempel nøtter fra en servering når en passasjer har sagt ifra om sin allergi, og dermed sikre alle en hyggelig og trygg flytur, sier helsefaglig rådgiver Anna Bistrup i Astma- og allergiforbundet.

Denne familien fikk ikke bli med flyet:

Hvor sier en fra om allergier?

Fürst har i løpet av livet hatt ett svært alvorlig anfall som 16-åring og to allergianfall siden den gang. I tillegg har hun flyskrekk, så derfor bestemte hun seg for å si fra.

ÅPNET BREV: Maria Fürst har skrevet to åpne brev til Norwegian-sjefen etter at hun ble strandet i USA. Hun krever kompensasjon for tort, svie og uansvarlig kundebehandling. Pengene vil hun gi til Leger uten grenser.

— Jeg forstår kapteinens avgjørelse. Bakkepersonalet ga beskjed om at de så for seg en nødlanding i isødet på Grønland. Jeg skal ikke si at det var en feil avgjørelse, men synes det var ulogisk og følte jeg ble dårlig behandlet av kundeservice i ettertid, sier Fürst.Å si fra om allergi til et flyselskap er ingen enkelt bedrift, etter hennes syn. Hun har både ringt og sendt e-post om allergien sin i forkant av andre reiser, men aldri fått noen tilbakemeldinger.

Hun etterlyser en knapp på bestillingssiden i likhet med bestilling av diverse matretter, slik mange flyselskap tilbyr.

— Det ville gjort alt mye enklere. Det finnes jo for mat og andre spesielle behov, så hvorfor ikke for allergi, undrer hun.

På bakgrunn av Facebook-innlegget kontaktet Norwegian Fürst dagen etter. Da ble hun tilbudt en reise hjem med Turkish Airlines via Istanbul, men på grunn av kortere flytid, valgte hun d heller å la en venn kjøpe flybillett hjem med sine flypoeng. Hun håper å finne en økonomisk løsning med Norwegian i etterkant.

Hun skrev også et åpnet brev til Bjørn Kjos i Dagbladet tirsdag kveld.

Les mer om reisendes forbrukerrettigheter: