Å få trukket et dobbelt beløp på kontoen din ved bestilling av flybilletter, hotellopphold, eller leiebil er vanligere enn du tror.

May Nina Hansen ble rammet dobbelt av det mange irriterer seg over da hun bestilte reise med SAS fra Oslo til Alicante for seg selv og sine to barn i juli.

PENGENE HOLDT TO GANGER: Kunder kan noen ganger oppleve å få holdt et beløp to ganger når de bestiller flybilletter. SAS er et av flyselskapene som opplever det fra tid til annen. Foto: rebius/NTB scanpix

Pris på billettene ble ca. 8800 kroner. Da hun skulle bekrefte og betale reisen, falt SAS' nettside ned og hun ble bedt om å vente en stund før hun bestilte igjen.— Jeg trodde ikke pengene var trukket, men da jeg sjekket kontoen, viste det seg at de var det. Dagen etter fikk jeg beskjed om at reisen var autokansellert som følge av tekniske problemer.

19.000 ble reservert i en uke

Hansen måtte vente til mandag før flyselskapet kunne ordne opp. Da hadde prisen på billettene steget med to tusen kroner for samme reisetidspunkt.

Hun fikk prisen ned til 9300 kroner, og fikk bestilt via kundeservice. Men da hun sjekket kontoen, oppdaget hun at billettene var trukket på nytt – men da over 10.000 kroner og ikke den summen hun ble lovet.

FRUSTRERENDE: May Nina Hansen fikk reservert 19.000 kroner på debetkortet da hun bestilte flyreisen. Etter en ukes tid ble beløpet sluppet. Foto: Privat

— Nesten 19.000 kroner sto dermed reservert. SAS kunne ikke slippe pengene, og banken kunne heller ikke hjelpe meg. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta inntil ti dager å få de 8800 kronene tilbake. Det var veldig frustrerende å få reservert så mye penger på kontoen rett før ferien, sier Hansen.Hun forstår ikke hvorfor pengene ikke ble opphevet med én gang da reisen ble kansellert. Å få reservert et stort beløp over lengre tid er frustrerende for de fleste.

SAS kjenner problemet

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS er kjent med problemet. Ved en bestilling av flybilletter reserveres totalbeløpet først på kontoen. Når beløpet reelt trekkes, forsvinner beløpet ut av kontoen.

Men i en liten periode kan noen kunder oppleve at pengene reserveres dobbelt opp. Dermed kan det ta noen dager før reservasjonen automatisk oppheves.

— Det er tiden denne banktransaksjonen tar som oppleves frustrerende for noen, og som gir umiddelbar mistanke om at det er trukket dobbelt. Det er det altså ikke, sier Johansen.

KJENT MED PROBLEMET: Informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS er kjent med problemet for noen av kundenes deres, hvor flybillettene først holdes som en reservasjon og deretter trekkes. Beløpet kan i noen tilfelle blir stående reservert i flere dager. Foto: Bjørn H Stuedal www.stuedal.no

SAS melder inn totalbeløpet for flybillettene som en reservasjon, men deretter deles selve transaksjonen opp per flybillett per person. Derfor kan problemet oppstå.Han forklarer at det samme er tilfelle når kundene ønsker å heve et kjøp, da kan det ta tilsvarende tid før pengene er gjort tilgjengelig på kundenes konto igjen,

— En anbefaling er jo at man kjøper flybilletter, eller annet med kredittkort. Man får dermed en betalingsutsettelse, og man vil normalt ikke oppleve den begrensningen som en autorisasjon, samt et reelt trekk betyr. Bruk av kredittkort ved reiser er uansett å anbefale siden man automatisk får en reiseforsikring, sier informasjonssjefen.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Banken kan hjelpe med å få fjernet reservasjonen

Sparebank1 er blitt kontaktet av kunder som har opplevd dobbelttrekk ved diverse kjøp innen reise.

— I disse tilfellene oppfordrer vi kunden til å ta kontakt med banken så snart som mulig og fortelle om hva som er skjedd. Banken kan hjelpe kunden med å få «fjernet» de feil-reserverte beløpene på kontoen, slik at hun får tilgang til pengene sine igjen, sier kommunikasjonssjef Sissel Grieg Viig i Sparebank1.

RESERVASJON: Å reservere et beløp er utbredt i hotell- og leiebilbransjen. Men det skjer også i forbindelse med flyreiser. Foto: anyaberkut/NTB scanpix

— Hvorfor skjer dette?- Når en person bestiller og betaler for en reise, reserverer reiseleverandøren, i dette tilfellet SAS, automatisk tilsvarende beløp på kundens konto for å forsikre seg om at det er penger på kontoen, sier Viig.

De opplyser videre at reiseleverandøren normalt kun reserverer det beløpet reisen koster. Vanligvis går beløpet ut av kundens konto én til to dager etter reservasjonen og kundens bestilling.

— Med én gang dette skjer fjernes automatisk reservasjonen fra reiseleverandøren, sier hun.

Bestill reisen med kredittkortet

Sparebank1s beste råd til alle som handler på nett, er å bruke kredittkort.

— Da slipper du å bli trukket for reservasjoner på kontoen du bruker hver dag. Men husk at du må betale kredittkortregningen når den forfaller, for ellers kan lett gode kjøp bli dyre, understreker Viig.

For May Nina Hansen ble reisen bestilt med debetkort. Derfor var det ekstra surt da pengene ble holdt i nesten én uke.

— Alle har ikke kredittkort, så det blir litt frustrerende, sier hun, og legger til at reservasjonen ble opphevet syv dager senere.

Reisen til Alicante gikk imidlertid som planlagt i juli.

Vanligst for hotell og leiebil

Dobbeltreservasjoner og depositum er ikke bare et problem for flyselskap.

ANBEFALER KREDITTKORT: – Benytt et annet kort enn hverdagskortet når du bestiller reiser – så sant det er mulig, råder forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB. Foto: DNB

— Nesten alle hoteller og bilutleiefirmaer tar en eller annen form for reservasjon, eller depositum slik at de kan kreve inn eventuelle skader, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.Leiebilselskapene vil sikre seg hvis det oppstår skade på bilen eller andre ting, men hotellene reserverer et høyere beløp i tilfelle oppholdet skulle forlenges eller det kommer regninger fra bar eller restaurant.

Hotell og leiebilselskap er blitt gitt anledning til å foreta en slik reservasjon gjennom de internasjonale kortselskapenes regelverk hos Visa, MasterCard eller American Express.

— Samme regelverk sikrer også forbrukeren gjennom deres etablerte reklamasjonssystem mot de nevnte aktørene, sier Sandmæl.

Les mer om reisendes forbrukerrettigheter:

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Ut og reise? Sjekk vår valutakalkulator