Tilbakemeldinger på nettsteder som Hotels.com, Tripadvisor, Booking.com og Expedia har en enorm innflytelse på reisende.

Ved én av fire internasjonale reiser påvirkes den reisendes valg av bosted og reisemål av hva det står om det i sosiale medier, viser tall fra World Travel Monitor.

Hvert minutt tikker det inn over 100 anmeldelser på verdens største reisenettsted – Tripadvisor. Kun de som tilfredsstiller nettstedets kriterier blir publisert og krever blant annet at anmeldelsene skal være familievennlige, objektive og ikke-kommersielle.

Det finnes over to hundre millioner anmeldelser, både negative og positive, rangert på en skala fra én til fem på nettstedet. Fra en anmeldelse skrives til den publiseres går det alltid litt tid, for at nettstedet skal verifisere den.

Nordmannen Ivar Sønbø Kristiansen er en av dem som har opplevd å få refusert en anmeldelse. To ganger. Han og kona besøkte Filippinene i vinter og de bestilte en tur med et selskap som fikk mye skryt.

— Jeg sjekket informasjon på Palawan og så at et firma hadde fått toppscore på Tripadvisor for sin rundreise. Men det ble en stor skuffelse, sier Ivar Sønbø Kristiansen.

Selskapet fristet med attraksjoner utenom den vanlige turistløypen. Rundreisen, inkludert overnatting og attraksjoner, kostet 2100 dollar eller rundt 17.000 kroner med dagens kurs.

Den viste seg kun å gå til de vanlige attraksjonene som alle turister kan se og enkelt kan kjøpe lokalt til en langt billigere penge, ifølge Kristiansen.

— Hadde vi organisert turen selv, hvilket er meget enkelt på Palawan, ville vi ha betalt 25 prosent av prisen for samme innkvartering og utflukter, sier han.

Få reisetips til Filippinene:

STRANDPARADIS: Nacpan Beach er blant verdens fineste strender, den ligger ca. 20 km fra El Nido by på Palawan. Foto: PRIVAT

Fikk ikke publisere anmeldelsenKristiansen har fra tid til annen benyttet seg av reisenettstedet Tripadvisor i reiseplanlegging, og har skrevet tilbakemeldinger av egne opplevelser noen ganger. Han ga denne opplevelsen terningkast én med tittel «Rip-off at Palawan».

Den ble aldri godkjent av Tripadvisor og dermed aldri publisert.

Han fikk tilbakemelding om at anmeldelsen ikke var i tråd med Tripadvisors kriterier. Da fjernet Kristiansen ordet rip-off, forkortet anmeldelsen og økte fra terningkast én til to.

— Guidene var flinke og reisemålet er flott, men det var pris kontra kvalitet som var hårreisende etter vårt syn, sier han.

Tripadvisor fikk den nye versjonen, men heller ikke den ble godkjent.

Kristiansen forstår ikke hvilke kriterier han har brutt.

— Jeg mener den inneholder saklig informasjon hvor jeg har gått grundig inn på priser og kostnader forbundet med turen.

STRENDER: Ivar Sønbø Kristiansen og kona reiste rundt med selskap på Palawan. De mener de stive prisene og lovnad om at reisen skulle være utenom det vanlige ikke stemte med virkeligheten. Her på Nacpan Beach. Foto: Privat
GROTTER: - En av de klassiske turene på Palawan er en padletur i Sabang på en underjordisk elv som går i grotteganger. Det var en del av pakken. Men det var svært overpriset og noe en lett kunne funnet ut av selv, sier Ivar Sønbø Kristiansen. Foto: PRIVAT

— Overholdt ikke kriterieneTripadvisor sier de har sett på denne saken, og opplyser at de kun avviser anmeldelser som ikke overholder deres kriterier.

— Den aktuelle anmeldelsen ble vurdert å være i strid med våre retningslinjer basert på informasjon rapportert inn fra et medlem hos oss. Når våre etterforskere foretar en vurdering, gjør de det ikke basert kun på teksten i anmeldelsen, men på bredere informasjon inkludert hundrevis av elektroniske attributter assosiert med anmeldelsen. Dette er for å sikre at vurderinger er, for eksempel, basert på en objektiv opplevelse. Men på grunn av konfidensialitet i rapportene vi mottar, kan vi ikke gi detaljer i denne saken, sier talsperson James Kay i Tripadvisor.

Og Kay understreker:

— Vi fjerner aldri en anmeldelse fordi eieren er uenig med uttalelsen fra anmelderen. Å vise både negative og positive erfaringer tidligere kunder har hatt er det som gjør nettsteder som vårt så verdifull. Tripadvisor ville ikke hatt noen verdi for reisende hvis vi bare omtalte positive anmeldelser.

Ikke bli stemplet som en reiseamatør:

IKKE TJENT MED JUKS: Faglig leder for executive utdagnningen ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset, mener folk må passe seg for å ha naiv tillit til sammenligningsnettsteder som tjener penger på resultatene. Foto: Torbjørn Brovold

— Må ikke ha naiv tillitFaglig leder for executive utdanningen ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset, har sett på forskning rundt Tripadvisor.

— Forskningen på Tripadvisor ser på tillit og kvalitet på anmeldelsene, falske anmeldelser og i hvilken grad vi stoler på anbefalingene. Det vil si all vurdering har handlet om kvaliteten på den som rapporterer. Så langt jeg kan se har ingen sett på om Tripadvisor selv kan påvirke det som publiseres. Det har gått under radaren, sier Ragnhild Silkoset.

Men hun tror ikke nettstedet er tjent med å «lure» markedet ved å manipulere resultatene.

— Tripadvisor er ikke eneste sosiale medier-kilde til informasjon, og man kan tenke seg at de vil, ved uredeligheter, lett bli avslørt. Samtidig skal man aldri ha naiv tillit til en aktør som tjener penger på resultatene. Dette tilfellet er kanskje med på å bevisstgjøre folk om at internett og informasjon ikke er kvalitetssikret, men rett og slett kun en uendelig stor strøm av ufattelige mange meninger, sier hun.

Er du misfornøyd med turen?

Sammenligningstjenester kan være til stor hjelp

Forbrukerombudet har sett på sammenligningstjenester basert på brukeromtaler og vurderinger fra forbrukere de siste årene. De har ikke vurdert Tripadvisor eller denne saken konkret.

Generelt viser Forbrukerombudet til at det kan være til stor hjelp når man skal vurdere overnatting, restauranter og lignende.

JOBBER MED OMTALER: - Vi skal jobber med å forhindre at forbrukere blir lurt av slike sider, og det er et prioritert område for oss å hindre at næringsdrivende bryter markedsføringsloven med brukeromtaler, sier forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Forbrukerombudet

For at slike tjenester skal være til nytte for forbrukerne er det viktig at de ikke gir feil inntrykk av kundenes vurderinger, understreker de.— De som tilbyr slike sammenligningstjenester må være klare og ærlige om eventuelle bindinger mellom nettstedet og den som omtales – og de kan ikke avvise omtaler bare fordi de er negative. Det må også gå klart frem for forbrukerne hvilke kriterier nettstedet legger til grunn for ikke å publisere innlegg og det kan ikke være usaklige kriterier, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet?

Må ha rutiner for å forhindre juks

Det kan være utfordrende å se forskjell på ekte og falske omtaler av en tjeneste – enten det er på et hotellnettsted, bilutleie eller restaurantanmeldelse.

— Derfor må slike tjenester vurdere hvilke rutiner de trenger for å prøve å forhindre juks. Et tips for forbrukere kan være å se etter overdrevent positiv og unaturlig språkbruk, om samme formuleringer går igjen – og som ellers på internett utvise sunn kildekritikk og eventuelt søke informasjon også fra andre kanaler. I utgangspunktet er det den som benytter seg av brukeromtaler i markedsføringen som må ta ansvar for at de ikke er villedende, sier Nergård.

Les mer om reise og forbrukerrettigheter: