Etter to uker på Bali skulle hjemreisen gå torsdag 6. august. Men på grunn av vulkanutbrudd på Java ble flyet via Bangkok til Norge med Thai Airways kansellert.

— Hjemreisen ble et mareritt. Jeg har aldri blitt behandlet så dårlig noen gang, sier Ida Larsson Gerø (25) fra Oslo. Hun og samboeren endte med å tilbringe to netter ekstra på hotell på Bali.

Ingen ledige fly

To døgn senere kom de seg til Bangkok sammen med åtte andre nordmenn. Der fikk de beskjed av Thai Airways at det ikke var ledige fly til Norge før om en uke.

— Vi ble bedt om å ligge på gulvet, og at det var vann i springen. Vi kunne ikke forlate flyplassen, men fikk ingen informasjon om vi kom oss til Europa eller ikke, forteller Gerø.

KAOS: Ida Kristin Gerø Larsson beskriver en kaotisk stemning da flyene ble kansellert fra Java. Men trodde det ville bli enklere å komme seg hjem. Hun og samboeren måtte ut med 24.000 kroner ekstra for hjemreisen. Foto: Privat

— Etter mye diskusjon fikk vi endelig omgjort billetten til Paris, men de krevde at vi skulle betale for det. Det gjorde vi ikke, og til slutt ga de seg på det.Men da de ti nordmennene kom seg til Paris måtte de klare seg selv. Etter 17 timer på flyplassen fikk de endelig hjemreisebillett. Gerø og samboeren måtte betale over 5000 kroner pr. billett fra Paris via Edinburgh til Oslo. Da de landet hadde de vært på reise i fem døgn mer enn planlagt.

Paret endte med å bruke nesten 24.000 kroner ekstra på å komme seg hjem.

LÅ PÅ GULVET: Etter to døgn kom Gerø og de ni andre nordmennene seg til Bangkok. Men der slet de med å få flybillett til hjemreisen. Foto: Privat

— Det mest frustrerende er at vi ikke fikk informasjon eller tilstrekkelig hjelp fra flyselskapet. De påberoper seg force majeure, og det samme gjør det norske forsikringsselskapet vårt, sier Gerø. Hun var utslitt etter noen kaotiske døgn, og forteller at hun sov i 30 timer etter at hun kom hjem.Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Ingen kompensasjon ved naturkatastrofer

— Thai Airways kansellering av flyvningen mellom Bali og Bangkok skyldes at flyplassen ble stengt som følge av aske fra vulkanutbruddet i Indonesia, sier salgssjef Elisabeth H. Norum i Thai Airways’ norske avdeling.

Norum opplyser at de ikke kan kommentere Gerøs sak spesifikt, men sier at i forbindelse med forsinkelser forårsaket av naturkatastrofer vil passasjerene normalt ikke ha krav til kompensasjon.

— Vulkanutbruddet anses som force majeure, en ekstraordinær hendelse, og utenfor vår kontroll. Jeg har full forståelse for passasjerenes situasjon, og beklager veldig de ekstra belastninger vulkanutbruddet i Indonesia har påført dem i form av forsinkelser, sier Norum.

Passasjerer skal ifølge flyselskapet likevel tilbys kostnadsfri ombooking på den første ledige flyvningen med ledige plasser eller alternativ rute for å komme seg hjem.

Kostnader ved hotellbooking eller transport fra en eventuell mellomlanding i Europa dekkes ikke av Thai Airways.

Ingen eller få rettigheter

Når du reiser utover EUs grenser med et flyselskap som er registrert utenfor Europa har en færre rettigheter og klagemuligheter hvis det skjer noe uforutsett.

— Hadde dette skjedd med et europeisk selskap, så følger en EUs passasjerrettigheter, og da skal flyselskapet hjelpe med å skaffe fly hjem så fort det lar seg gjøre. Men siden dette er Thai Airways kommer en over i ulendt terreng, og da er det landets egen lovgivning og kontraktsrettslige betingelser som slår inn, sier administrerende direktør Rolf Forsdah i Norsk ReiselivsForum, som administrerer sekretariatet i bl.a. Flyklagenemnda.

Både flyselskapene og forsikringsselskapene har unntak for force majeure. Det defineres som en ekstraordinær hendelse utenfor partenes kontroll, som flom, krig, opprør, naturkatastrofer eller lignende, som hindrer en eller begge parter i å gjennomføre forpliktelser foreskrevet i kontrakten.

— Så konklusjonen i dette tilfelle er at det ikke finnes noe regelsett man i slike situasjoner kan påberope seg. Naturens grimme ansikt rammer vilt og tilfeldig, sier Forsdahl.

Når flyselskapet bruker force majeure, er det vanskelig å få noe igjen på en klage hvis en ikke har kjøpt en pakkereise. Ifølge Pakkereiseloven skal en være forskånet for ekstra utgifter i forbindelse med hjemreise.

— Hvis flyselskapet ikke har gjort en tilstrekkelig jobb med å skaffe hjelp og opptrådt på en fornuftig og ansvarlig måte, så kan man klage til nemndene her hjemme. Da kan Luftfartslovens erstatningsbestemmelser tre i kraft, sier Forsdahl.

Les mer om reisendes forbrukerrettigheter:

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen