Trondheim (adressa.no): — Bodø og Elverum har vært de dyktigste på arrangement i Norge de siste årene og vi har mye respekt for den gode jobben klubbene gjør. Samtidig er vi såpass freidig at vi har et mål om å skape Norges beste håndballarrangement, sier Kolstads daglige leder Jostein Sivertsen foran kveldens eliteseriedebut hjemme mot Halden.

Kan tredoble tilskuertallene

Nå har Kolstad vokst seg for stor for trange og intime Husebyhallen, som erstattes med Trondheim spektrum denne sesongen. Dermed kan Kolstad tilby helt andre fasiliteter enn tidligere. Samtidig som man skal overføre stemningen fra en fullsatt hall med over 800 på tribunen, til en hall som kan huse tre ganger så mange tilskuere.

— Faren er at vi kan miste trøkket. Husebyhallen er veldig intim, folk har stått og sittet i trappene for at vi skulle få inn flest mulig. Samtidig har vi et inntrykk av at flere har kviet seg for å komme på kamp, nettopp fordi man ofte sto som sil i tønne. Med Spektrum har vi et større potensial, som vi ønsker å utnytte, sier Sivertsen og fortsetter:

— Vi hadde 2200 og 1600 tilskuere på de kampene vi hadde der i forrige sesong. Det viser at det er en latent interesse for herrehåndball, sier Sivertsen.

Satser på totalopplevelsen

Etter blant annet å ha sett til Sander Sagosens Aalborg, tar Kolstad grep for å skape en totalramme rundt kampene for å gi publikum et arrangement som er mer enn bare de 60 minuttene med håndball.

— Vår største utfordring er å få tilstrekkelig med folk, derfor brukes det mye ressurser på å skape en helhetsopplevelse. Mange klubber bruker mye penger på å hente en høyreback uten å bruke mye energi på arrangementet. For oss handler det om fokus på å bygge klubb og arrangement. Ved å få flest mulig tilskuere på kamp over tid, kan det bidra til økte inntekter. Derfor satser vi hardt på dette, sier, sier Sivertsen.

— Vi ønsker at folk skal komme igjen utover sesongen. Vi har erkjent at det gjøres ved å levere god håndball, men vi tror at det ikke bare handler om det sportslige. Rammen rundt kan bidra til å få folk på kamp, fortsetter han.

Egen sending på storskjerm

Det betyr at Kolstad skal tilby aktiviteter for tilskuere i alle aldre. Konkret handler det om å utnytte seg av vrimlearealene i hallen til å sette opp hoppeslott for de minste, tilby skuddradar og andre konkurranser, men også sørge for å utvide kioskmulighetene. Det i tillegg til å ha livesending på storskjerm med profesjonelt kamerateam og reporter, i tillegg til å ha aktuelle gjester.

— Mot Halden kommer Rita Ottervik i studio, som sender en time før kamp. Der sendes det både i pausen og etter kampen, med reaksjoner fra spillere og ledere. Dette tror vi øker totalopplevelsen, i tillegg til at vi satser på show i forbindelse med selve kampen, sier Sivertsen.