Armstrong brukte Trek-sykler i alle sine sju Tour de France-triumfer. Selskapet har nå trukket seg ut av samarbeidet med utøveren, etter at Det amerikanske antidopingbyrået forrige uke la frem over 1000 sider med det de mener er beviser for at Armstrong jukset da han vant Tour de France syv ganger på rad fra 1999 til 2005. Rapporten blir omtalt som knusende av sykkelekspertene. Den inneholdt vitnemål gitt under ed fra 26 personer, inkludert 11 tidligere lagkamerater. Armstrong har hele tiden nektet for at han dopet seg.

Trek er skuffet over funnene og konklusjonene i USADAs rapport om Lance Armstrong , heter det i en uttalelse fra sykkelfabrikanten.

Avgjørelsen ble tatt i dag (onsdag) , sier talsmann Bill Mashek til BikeRadar.

Selskapet sier til nettstedet at Armstrong beholder sin eierandel i selskapet.

— Han fikk en liten del av selskapet tidlig på nittitallet, i underkant av en kvart prosent, sier Mashek.

Et forretningsgrep

Onsdag trakk utstyrsprodusenten Nike seg, etter et 16 år langt samarbeid med den amerikanske syklisten. Ifølge Evan Morgenstein, sjef for markedsføringsselskapet PMG Sports, er dette en direkte konsekvens av den negative klangen navnet til Lance Armstrong har fått den siste tiden.

— Det vi nå kommer til å se, er den største kollapsen av et ikon i amerikansk histore, spår Morgenstein ovenfor velonews.com.

Morgenstern sier at dopingrapporten til USADA først og fremst rammer sponsorene økonomisk.

Når et titalls millioner dollar i produkter ikke blir solgt, må utstyrsprodusenter som Nike ta konsekvensen av at folk ikke lenger tror på Armstrong .

- Må ta ansvar

Idrettsprofessor David Carter sier til nettstedet at den eneste måten Armstrong kan vinne tilbake tilliten til tilhengerne, er om han nå bekrefter dopingbruken.

— Han må ta personlig ansvar for hva han har gjort. Det har han ikke gjort, sier Carter.

Tidligere onsdag trakk også utstyrsprodusenten Nike og Anheuser-Busch, selskapet bak ølet Budweiser, seg fra alt samarbeid med Armstrong .

Selv om samarbeidet med Armstrong avsluttes, vil Trek fortsatt støtte Livestrong-stiftelsen. Det gjør også Nike og Anheuser-Busch .

(adressa.no/ntb)