Avtalen mellom Fotball Media AS og CANAL+ slo ned som en bombe denne uken. Klubbene har fått munnkurv, og bare Norsk Toppfotball (NTF) og Norges Fotballforbund (NFF) får lov til å uttale seg offisielt.

– Beklager, du må ta kontakt med NTF eller NFF. Jeg har ikke lov til å si noe, er gjennomgangstonen.

Statistikksenter Eliteserien:

Misnøye

Likevel holder ikke alle munn. På grunnplanet reageres det kraftig, ikke nødvendigvis på grunn av munnkurven, mer over måten avtalen ble trumfet gjennom på.

– «Fair play» har vært fotballens mantra, nå er det lagt i grus, sier én kilde.

Spesielt fotballpresidenten får gjennomgå. Allerede før TV-avtalen var det gryende misnøye med Yngve Hallén. Får klubbene i toppdivisjonen enda større andel av TV-pengene, vil misnøyen fort spre seg.

– Mange har følt seg overkjørt av Hallén, og har gitt valgkomiteen tilbakemelding på det, heter det fra et hold.

Spesielt kuttene i kvinnefotballen og i reisestøtten til 2. divisjonslag skal ha falt mange tungt for brystet. Nå kan også klubbene på nivå to kunne få merke at støtten forsvinner.

– Selvsagt vil vi slåss for en større andel av TV-pengene, sies det fra eliteseriehold.

Sponsorfrykt

Det kan bety krise for de nest beste lagene. Økonomien skal være så dårlig i mange av klubbene at bare noen få lag føler seg sikre på at de er i stand til å oppfylle NFFs kriterier og gjennomføre neste sesong i 1. divisjon.

Med dagens fordelingsnøkkel får 1. divisjonslagene 19 prosent. Kuttes satsen fra2013-sesongen, kan det bety kroken på døren for flere. Det kan bli tøffe tak også for fotballforbundet selv. Flere av dem vi har snakket med, er bekymret over at minst seks av åtte kamper går på betal-TV, at interessen rundt toppfotballen kan avta – og hva det vil bety for sponsorater.

Norsk Tipping har allerede sagt at de må foreta en helt ny vurdering av sitt forhold til Norges Fotballforbund. NFF har heller ingen generalsponsorat for den neste perioden, og internt på Ullevaal frykter man at den nye TV-avtalen kan ha redusert hovedsponsoravtalens verdi med 10-15 millioner.

For klubbene kan mindre eksponering også bli kostbart.

– Mange har lange avtaler, men endres premissene underveis, kan avtalen også endres, sier én bekymret fotballeder.