Se nøye på bildet øverst i saken.

Det ser kanskje ut som en spøk, men reklameplakaten – der de svenske skiprofilene Maria Pietilä-Homner, Marcus Hellner og Frida Hansdotter poserer i heldekkende «hamburgerdresser» – er helt seriøs.

– De latterliggjør seg selv, sier rektor ved Markedshøgskolen, Trond Blindheim, til Aftenposten.

OMDØMMEEKSPERT: Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen. Foto: NTB scanpix

– De gjør jo det. Det er veldig dårlig profilering av dem, mener han.

– Selger sine grunnverdier

Det vakte sterke reaksjoner allerede da det svenske skilandslaget inngikk en sponsoravtale med hurtigmatkjeden McDonald’s i fjor høst, og denne uken blusset debatten opp igjen da TV4s hockeyekspert Niklas Wikegård gikk knallhardt ut mot samarbeidet i en videoblogg.

– Det spiller ingen rolle at det finnes bra mat der. Det er en fastfoodkjede. Jeg synes også at en burger er godt i ny og ne, men generelt må du være ekstremt forsiktig med egen merkevare. Langrennslandslaget står for godhet, sunnhet, helse, trening og god oppførsel Det er livlige, herlige jenter og gutter. Jeg håper de har fått ekstremt mye penger for å selge en så stor stor del av sine grunnverdier, sa Wikegård i en videoblogg på TV4s nettsider.

Aftonbladet har stilt sine lesere spørsmålet «er det riktig at landslaget har McDonald’s som hovedsponsor?» – og hele 70 prosent av nesten 40.000 lesere har svart nei.

OMSTRIDT REKLAME: Maria Pietilä-Homner (alpint), Marcus Hellner (langrenn) og Frida Hansdotter (alpint) reklamerer for McDonald's på denne måten. Foto: McDonald's (med tillatelse)

– Northug kommer til å harselere med detOmdømmekspert Trond Blindheim vender også tommelen ned.

– Det svenske landslaget blir offer for ufrivillig komikk. Bare vent til humoristene begynner å harselere med dette på TV. Men det er vel penger det handler om, og store, amerikanske selskaper som Coca Cola og McDonalds har vanvittig mye penger, sier rektoren.

Blindheim mener det svenske skilandslaget legger opp til at kommer til å bli harselert med – noe han tror en viss langrennsprofil kommer til å utnytte i Falun om en drøy uke.

– Med Northugs humor kommer dette garantert til å bli utnyttet når de norske utøverne knuser svenskene i VM. Det blir lett å si «ja, de må slutte å spise så mye burger. Det er derfor de taper». Northug vil helt sikkert slenge med leppa, sier Blindheim.

Her poserer den svenske alpinduoen Maria Pietilä-Homner og Frida Hansdotter sammen med julenissen etter et verdenscuprenn i desember. Foto: Ap

– «Skitkul» at vi provosererAlpinlandslagets trener Ville Bylin forsvarer sponsorsamarbeidet med hurtigmatkjeden.

– Vi er veldig fornøyde. Det er en aktiv partner som gjør mye for norsk skisport. Jeg synes kritikken er litt trangsynt, sier Bylin til Aftonbladet.

Alpinsten Frida Hansdotter, som er en del av markedsføringen, ser heller ingen problemer med samarbeidet med McDonald’s.

– De gjør mye bra også. De har bra kjøtt i burgerne og de har alt på menyen. Du kan kjøpe salat eller en wrap, du behøver ikke kjøpe hamburger. Det er et kult samarbeid og det er vel «skitkul» at vi står der i hamburgerklær og at vi provoserer noen, sier Hansdotter, som leder verdenscupen i slalåm denne sesongen.