Tidligere i oktober offentliggjorde det svenske skiforbundet at de hadde skrevet under en avtale med fastfoodkjeden McDonald’s som en ny hovedsponsor.

Avtalen har fått stor oppmerksomhet i Sverige. Sponsoransvarlig i Norges skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, reagerer på at svenskenes langrennsprofiler nå skal fronte den amerikanske fastfoodkjeden.

Kommersiell leder Bernt Halvard Olderskog på det norske langrennslandslaget. Foto: NTB scanpix

— Jeg er overrasket. Vi hadde aldri ønsket å bli assosiert med McDonald’s på den måten, sier Bernt Halvard Olderskog til Expressen.

- Vil endre tankesettet

— Det handler om hvilke signaler man ønsker å sende ut til folket. Og vi har noen verdier som er svært viktige for oss, fortsetter han.

På sosiale medier har det blitt heftig diskutert hvorvidt McDonald’s er egnet som langrennssponsor. Norges sponsorsjef er klar på hva han mener.

Sveriges landslagssjef Rikard Grip, her fra OL i Sotsji. Foto: NTB scanpix

— Vi har sponsorer som står for gode verdier, som selger for eksempel frukt og grønnsaker. Da ville det vært helt galt å begynne å jobbe med en aktør som blir oppfattet å stå i motsatt ende av skalaen.Svenskenes landslagssjef Rikard Grip ser ingen problemer med samarbeidet.

— Jeg synes man lever litt i fortiden hvis man mener at McDonald’s kun tilbyr ”junk food”. Det er grunnen til at de har blitt med på det her, at de vil endre tankesettet på kosten de tilbyr, sier Grip til Expressen.