Å ramme FIFA økonomisk, er den eneste reaksjonen de vil forstå, mener Tor Wallin Andreassen, professor i tjenesteinnovasjon vedNorges Handelshøyskole.

Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole. Foto: Nicolas Tourrenc/NHH

Han mener det er opplagt at sponsorene bør trekke seg, men oppfordrer i tillegg den fotballinteresserte mannen og kvinnen i gaten til å reagere.— Slutt å gå på fotballkamp. Som konsumenter bør vi engasjere oss og ta avstand fra denne type korrupsjon og økonomisk kriminalitet, sier Andreassen.

FIFA sitter blant annet på rettighetene til Fotball-VM og kvalifiseringen til denne.

— Alt annet er feighet

Professoren tror en masseaksjon, organisert på riktig måte i sosiale medier, vil ha effekt, og viser blant annet til at dette ble gjort i Storbritannia da Starbucks ble beskyldt for umoralsk skatteunndragelse.

- Og du mener sponsorene bør trekke seg?

— Det mener jeg virkelig de bør gjøre. Hvis samfunnsansvar har meningsinnhold blant lederne, er konsekvensen at de fjerner logoen sin. Alt annet er feighet.

— Glad for at de tar disse pampene

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, synes imidlertid ikke sponsorene bør trekke seg.

OMDØMMEEKSPERT: Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen. Foto: NTB scanpix

— Nei, ikke hvis de har rent mel i posen. Det blir mye spekulasjoner rundt hva som har skjedd nå, og det er mange spørsmål som stilles, men når det gjelder fotballfans som meg og mange andre, er vi bare glad for at de tar disse pampene, sier Blindheim. Han tror korrupsjonssaken vil gi kortvarig skade for de store, verdenskjente sponsorene.

— Det er ikke bra for omdømmet deres, men som regel faller alt tilbake på plass. De kan tape noe markedsandeler en stund, men det pleier å være kortvarig.

Coca-Cola: Har gjentatt våre bekymringer

Coca-Cola forventer at FIFA vil gjøre alt de kan for å «finne en løsning».

— Dette er en langvarig og alvorlig situasjon som har skadet oppdraget og idealene til FIFA World Cup. Vi har gjentatte ganger uttrykt våre bekymringer knyttet til disse alvorlige anklagene, skriver Vibeke Hansen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises Norge, i en uttalelse til Aftenposten.

— FIFA har uttalt at de vil legge frem all nødvendig informasjon, og vi er sikre på at de vil fortsette å samarbeide fullt ut med myndighetene.

- Bør Coca-Cola trekke seg som VM-sponsor?

— Jeg må bare henvise til uttalelsen. Vi har ikke noe mer å si akkurat nå, dessverre, sier Hansen.

McDonald's: Følger situasjonen tett

Samlet betaler de store sponsorene milliarder av kroner for å vise frem logoen under FIFA-arrangementer.

— McDonald's tar alle spørsmål om etikk og korrupsjon veldig alvorlig. Selskapet er urovekket over nyhetene fra det amerikanske justisdepartementet. Avtalene med FIFA håndteres av McDonald's internasjonalt og de er i tett kontakt med FIFA om denne saken og følger utviklingen nøye, skriver pressekontakt i McDonald's Norge, Kathrine Moe, i en SMS til Aftenposten.

VIDEO: Joseph Blatter holdt åpningstalen ved FIFA-kongressen i Zurich, og snakket om ukens dramatiske begivenheter.

Visa: Vil revurdere vår sponsing

Via PR-byrået Dinamo henviser Visa Norge til det internasjonale selskapets pressemelding om saken. Her gir selskapet klart uttrykk for skuffelse og bekymring, og krever umiddelbar endring.

— Med mindre FIFA gjenskaper en organisasjonskultur med tydelige etiske prosedyrer, vil vi revurdere vår sponsing. Det har de fått beskjed om, heter det i pressemeldingen fra Visa.

- Krever press utenfra

Spesialrådgiver i Transparency International Norge, Tor Dølvik, mener sponsorene har mulighet til å spille en svært viktig rolle i tiden som kommer.

– Jeg håper de som er i opposisjon til den sittende ledelsen i FIFA klarer å samle seg og få til endinger, men det krever også press utenfra. Et pressmiddel er naturligvis de store sponsorene som antagelig ikke vil assosieres med en organisasjon hvor det foregår korrupsjon, sa Dølvik til NTB onsdag.