FIFAs største sponsorer begynner for alvor å se omdømmeproblemene i hvitøyet. Visa er blant dem som krever endring.

— Med mindre FIFA gjenskaper en organisasjonskultur med tydelige etiske prosedyrer, vil vi revurdere vår sponsing. Det har de fått beskjed om , heter det i pressemeldingen fra Visa.

Beskjeden kommer dagen etter at fotballverden ble rystet av at ni høytstående personer i FIFA og fem forretningsmenn er siktet i en omfattende korrupsjonssak.

Også øvrige FIFA-sponsorer, som Coca-Cola, Adidas og McDonalds, frykter at saken vil gjøre det mindre attraktivt å drive markedsføring gjennom idretten. Samlet betaler de milliarder av kroner for å vise fram logoen under FIFA-arrangementer.

— Vi har i lang tid uttrykt vår bekymring for disse alvorlige anklagene. Vi forventer at FIFA gjør alt de kan for å løse problemene, skriver Coca-Cola.

— McDonalds tar spørsmål om etikk og korrupsjon meget alvorlig. Vi er i kontakt med FIFA og vi vil fortsette å følge situasjonen meget tett, uttalte McDonalds.

Spesialrådgiver i Transparency International Norge, Tor Dølvik, mener sponsorene har mulighet til å spille en svært viktig rolle i tiden som kommer.

— Jeg håper de som er i opposisjon til den sittende ledelsen i FIFA klarer å samle seg og få til endinger, men det krever også press utenfra. Et pressmiddel er naturligvis de store sponsorene som antakelig ikke vil assosieres med en organisasjon hvor det foregår korrupsjon, sa Dølvik til NTB onsdag.

(©NTB)