Regnestykket er følgende:

1 million kroner i salg av effekter.

2 millioner kroner i bonus fra sponsorer.

1 million kroner i billettinntekter.

1 million kroner i cupoppgjør fra Norges Fotballforbund.

— Cupfinalen vil bety mye for effektsalget. Dette vil kunne løse ut inntekter på 1 million kroner pluss, pluss bare i forbindelse med cupfinalen. I tillegg har vi effektsalget i perioden før som også ventelig vil stige , sier Dag Frode Algerøy, salgssjef for privatmarkedet i Brann.

Han sier Brann ikke har budsjettert med inntekter fra cupen.

- Det blir ren bonus i forhold til budsjett.

Cupsuksessen vil også gi inntekter som ikke er lette å måle.

— En effekt av suksessen vil være i forhold til billettsalget på kampene i høst. Spesielt om vi følger opp mot Sogndal i serien nå. Vi snakker om betydelige beløp, sier Algerøy.

Bonusavtale med sponsorene

Salgssjef for bedriftsmarkedet Vibeke Johannesen sier Brann har en avtale med sponsorene som utløser cirka to millioner kroner i bonuser når klubben når cupfinalen.

- Klart det også virker positivt for salgsarbeidet når det går bra på banen. Folk syns det er kjekt og lar seg begeistre. Vi er i gang med 2012-sesongen. Det er ikke slik at salget eksploderer inn mot en ny sesong, men gode resultater har en positiv effekt , sier Johannesen.

Brann selger både reklameplass og sponsorplasser på tribunen som blir påvirket av hvordan laget presterer på banen. Dette er en effekt som er vanskelig å måle, men som man vet er der.

Cupoppgjøret

Brann har også rett på en slump billettinntekter fra fjerde runde og utover. Problemet er at laget kun fikk én hjemmekamp, og at det bare var 3750 mennesker mot Sogndal. Men klubben har også rett på 15 prosent av bruttoinntektene fra bortekampene mot Viking og Fredrikstad, ifølge René Pedersen, markedssjef i Norges Fotballforbund (NFF).

Summen vil anslagsvis ligge rundt 1 million kroner.

NFF har i tillegg en pott penger som skal fordeles mellom deltakerklubbene, avhengig av hvor langt den enkelte klubb kommer i turneringen.

- Kommer du til finalen, er du garantert 1 million kroner fra det såkalte cupoppgjøret. Pengene kommer hovedsakelig fra medieinntekter. Men også inntekter fra finalen, blant annet billettinntekter, ligger i denne fordelingspotten , sier Thorkild Lillesveen, rådgiver for klubblisens i NFF.

— Cupoppgjøret kommer utenom billettinntektene fra fjerde runde og utover, opplyser han.

Statistikksenter Eliteserien:

13.000 billetter fordeles på to

Markedssjef René Pedersen i NFF sier de to cupfinaleklubbene får 13.000 billetter til fordeling.

— De første 6000 billettene blir fordelt likt mellom lagene. De siste 7000 blir fordelt prosentvis ut fra publikumstall på hjemmekampene frem til semifinalen. Jeg vil tro det vil bli en noenlunde jevn fordeling mellom lagene uavhengig av om Brann møter Start eller Aalesund, sier Pedersen.

2500 billetter blir i tillegg lagt ut til loddtrekning. Skal du være med i den, må du registrere deg på NFFs nettsted mellom 1. og 7. oktober.

— De resterende billettene til cupfinalen går til sponsorer, klubber, kretser og media, opplyser Pedersen.