Brann har gitt Bergens Tidende et regnestykke som viser at de tror det er mulig å tjene fem millioner: en million i salg av effekter, to millioner i bonus fra sponsorer, en million i billettinntekter og en million i cupoppgjør fra Norges Fotballforbund.

Klubbdirektør Henrik Hoff sier til Sunnmørsposten at det er et komplisert regnestykke.

– En måte å se det på er hva man får av kroner i 2011, men en cupfinaleseier spiller også inn på sesongkortsalget neste år, sponsorinntekter og inntekter av europacupspill. Det betyr enormt økonomisk å komme til cupfinalen, spesielt om man vinner, sier Hoff.

Bonus fra sponsorer

– I avtalene vi har med sponsorene får vi bonus for å komme til cupfinalen, og disse kan bli høyere om vi skulle vinne, sier klubbdirektøren uten å ville si så mye om hvor mange penger det er snakk om.

– I 2009 vant vi cupen, i fjor kom vi på 4. plass i serien og i år får vi en ny cupfinale, selv om vi ikke ligger så bra an i serien akkurat nå. Det viser at AaFK som klubb henger med år etter år i toppen av norsk fotball i serie eller cup, sier han.

Billettjakt

Dagen etter at cupfinalen var sikret var det som vanlig stor pågang fra ivrige supportere på billettjakt.

– Jeg har fått forespørsler fra folk som har ringt, sendt sms og mail. Billettene blir fordelt rettferdig og gjort tilgjengelig for AaFK-familien (spillere, ansatte, medlemmer og frivillige) og samarbeidspartnere. I tillegg vil vi selge pakketurer til Oslo som inkluderer kampbillett og ha loddtrekning blant folk som kjøpt sesongkort, avslutter han.