— Det er færre oppdrag knyttet til oljerelaterte bedrifter. Vi står mer stille og tjener mindre, sier Arne Mjåland, taxisjåfør i Agder Taxi.

— Omsetningen har gått ned betydelig de siste månedene, påpeker han.

— Vi merker nedbemanningen godt. Det er for eksempel mindre kjøring til og fra flyplassen, fortsetter Keskin Yilmaz, taxisjåfør i Taxi Sør.

Det at oljerelaterte bedrifter på Sørlandet nå nedbemanner, får konsekvenser for flere sektorer.

- Dramatisk reduksjon

Kutt i bedriftenes reisebudsjetter og mindre besøk fra utlandet skaper ringvirkninger.

Dag Nordbø, kommunikasjonsdirektør ved National Oilwell Varco (NOV). Foto: Torstein Øen

— Vi har redusert reisebudsjettet vårt dramatisk, for å kutte kostnader, bekrefter Dag Nordbø , kommunikasjonsdirektør ved National Oilwell Varco (NOV).- Det får konsekvenser for service- og tjenestenæringen, for taxier, hoteller og restauranter og flyselskaper, fortsetter han, og forklarer at NOV nå sender færre personer på oppdrag i utlandet og at det i større grad benyttes videokonferanser fremfor reisevirksomhet.

NOV hadde over 200 millioner kroner i reisebudsjett i 2014. Det er usikkert hvor stort utslag redusert reisevirksomhet vil få for årets budsjett.

Forberedt på nedgang

Taxibransjen, som transporterer gjester mellom flyplassen på Kjevik, hoteller og de oljerelaterte bedriftene, merker en markant nedgang i antall kjøreturer.

— Fra mars og utover har vi merket nedgangen, spesielt kjøring som er knyttet til MHWirth og NOV, forteller Jan Trygve Stokkeland, nestleder i styret for Agder Taxi AS, som har 200 sjåfører og 100 taxier.

— Vi forbereder oss på at det kan bli ytterliggere nedgang i antall drosjeturer, som en konsekvens av det som skjer i oljebransjen. Når folk ikke reiser med fly, og ikke skal bo på hoteller, får det konsekvenser for oss, påpeker Bjørn A. Christiansen, daglig leder for Taxi Sør.

Verken Agder Taxi eller Taxi Sør har foreløpig tilgjengelig tall som viser nedgangen.

- Hele markedet går ned

Eindride Lauritsen, hotelldirektør på Clarion Hotel Ernst. Foto: Reidar Kollstad

Eindride Lauritsen, hotelldirektør på Clarion Hotel Ernst, sier at hotellene i Kristiansand nå opplever en negativ trend når det gjelder besøk.— Via et dataprogram har vi oversikt over overnattinger og hotellbelegg på alle hotellene i byen, og vi ser at hele markedet i har gått ned i år. Hos oss har vi noen prosent nedgang sammenliknet med i fjor, uten at jeg ønsker å gå ut med tallene, forteller han.

På Scandic Kristiansand Bystranda merker de ansatte foreløpig lite til redusert aktivitet i oljenæringen.

— Jeg tror og frykter at nedbemanningen i oljebransjen får en effekt for hotellene i Kristiansand, kommenterer hotelldirektør Håvard Solum.

- For tidlig å si

Når det gjelder Kristiansand lufthavn Kjevik, utgjør personell fra oljerelaterte bedrifter 18-19 prosent av passasjerene som reiser utenlands årlig.

Thomas Langeland, lufthavnsjef ved Kristiansand lufthavn Kjevik. Foto: Sondre Steen Holvik

— Vi har en generell nedgang i trafikken på Kjevik, både når det gjelder fritidsreiser og næringsreiser. Om nedgangen er relatert til oljesektoren spesielt, det er det for tidlig å si noe om, sier lufthavnsjef Thomas Langeland .- De store, tunge aktørene reiser nå mindre. Hvis trenden fortsetter, kan det få konsekvenser for rutetilbudet på Kjevik, supplerer Ole Iacob D. Norman, salgs- og markedssjef i reisebyrået Berg-Hansen Agder.

- Ringvirkningene blir betydelige på Sørlandet

Rundt en tredjedel av verdiskapningen på Sørlandet er knyttet til oljenæringen.

Trond Madsen, rådgiver for NHO Agder. Foto: NHO

— Ifølge undersøkelser blant bedrifter på Sørlandet, så er en tredjedel av verdiskapningen i regionen knyttet til oljeservice. Når en næring er så stor i en region, er det klart at ringvirkningene blir betydelige når det blir nedgangstider i denne næringen, sier Trond Madsen , rådgiver for NHO Agder.Han poengterer at svært mange virksomheter i regionen leverer tjenester til oljenæringen, uten selv å være direkte knyttet til den.

— Det leveres tjenester som rengjøring, catering, reklame, trykkeriprodukter, transport og reiseliv i form av overnattinger og kurs, fortsetter Madsen, og understreker at det vil investeres like mye i petroleumssektoren i år som i 2012. — Markedet er svekket, men det er ikke borte. Oljeservice vil fortsatt være en viktig næring på Sørlandet. Det er viktig at vi fortsatt utvikler kompetansen, slik at vi har økt konkurranse.