Den franske økonomen Jean Tirole har laget verktøy som Konkurransetilsynet kan bruke når de skal avgjøre om Coop skal få lov tiil kjøpe Ica med alle Rimibutikkene.

Mandag ble Tirole tildelt Nobelprisen i økonomi. Eller som det helt korrekt heter: "Sveriges Riksbanks pris i økonomisk vitenskap til Alfred Nobels minne".

Det er detKongelige Vitenskapsakademiet som bestemmer. Akademiet gir prisen til Tirole "for hans analyse av markedsmakt og regulering".

— Hans hovedtema i forskningen er prinsippene for å temme store bedrifter, sier professor Lars Sørgard ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Akademiet skriver i begrunnelsen at han er en av vår tids mest innflytelsesrike økonomer. Han har "fremfor alt (...) klargjort hvordan en kan forstå og regulere bransjer med noen få mektige bedrifter."

Tirole har blant annet skrevet boken The Theory of Industrial Organization. Den kom helt tilbake i 1988. — Den gir det teoretiske grunnlaget for virkemidlene i konkurransepolitikken. Denne boken brukes utrolig nok fremdeles som lærebok ved universitetene, sier Sørgard. Han var sjeføkonom i Konkurransetilsynet 2004-2007. ## Ikke fri konkurranse

Økonomer bygger mye av sin teori på fri konkurranse med mange bedrifter som tar markedsprisen som gitt. Men virkeligheten er som regel annerledes.

I mange bransjer er det bare et lite antall store bedrifter, eller bare én eneste monopolbedrift, som dominerer. Da trengs det regulering av konkurransen for å hindre at bedriftene utnytter sin stilling til å ta for høye priser.

Dagligvarebransjen i Norge er et slikt eksempel. Norgesgruppen, Coop, Rema og Ica har nesten hele markedet. Coop skal kjøpe Ica, slik at antall bedrifter går fra fire til tre.

Dette skal Konkurransetilsynet i Bergen godkjenne, og her kan de få hjelp av Tiroles forskning.

Les også:

Ja eller nei til oppkjøp?

Vitenskapsakademiet skriver at Tirole har forsket frem en sammenhengende teori som er tilpasset viktige politikkspørsmål: Hvordan bør myndighetene håndtere fusjoner, oppkjøp og bedrifter som samarbeider? Hvordan bør de regulere bedrifter som ikke har konkurrenter, såkalte monopol?

Det er nemlig ikke slik at alle sammenslåinger og oppkjøp av bedrifter er en ulempe. I noen tilfeller kan det bety gevinster ved at effektiviteten og produktutviklingen blir bedre. I andre tilfeller kan det være skadelig for økonomien ved at de sammenslåtte bedriftene blir så mektige at de kan øke prisene til glede for eiere og sjefer, men til sorg for kundene.

Tilpasset bransjen

Tiroles budskap er at regulering og konkurransepolitikk må være tilpasset de spesielle forholdene i hver bransje. Det eksisterer ikke enkle regler som kan brukes på tvers av bransjer.

Han har i sin forskning laget et "allment rammeverk" som kan brukes i en slik bransjetilpasset konkurransepolitikk. Han har i tillegg tillempet det til en rekke bransjer, fra banker til telekommunikasjon.

Målet er at konkurransemyndighetene kan få mektige bedrifter til å samarbeide for å bli mer effektive og samtidig hindre dem fra å utnytte forbrukerne.

Les også: